Sobre algunos ejemplos de literatura escrita en cocoliche
Magnani, Ilaria
En: Filología; Núm. 50 (2018); 81-89

Temas: Cocoliche - feuilleton - migratory literature - Roberto Raschella - Italian migration - Cocoliche - folletín - literatura migratoria - Roberto Raschella - migración italiana

Contenido: The present essay proposes to observe the literary use of cocoliche – or, better said, of the cultured reconstruction of that language – emphasizing chronologically distant works. Los amores de Giacumina and Marianina, anonymous brochures published in the newspaper El Liberal of Buenos Aires, January and June of 1886, represent the first examples of this production, Roberto Raschella’s novels – Diálogos de los patios rojos (1994), Si hubiéramos vivido aquí (1998), La follia utopistica (2015) – propose a contemporary reformulation of this code. Their comparison makes it possible to appreciate the strong change of intentionality of the cocolichesque works, which can be profitably read by referring to the concept of heterogeneous literature proposed, in another context, by Antonio Cornejo Polar.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

El hipervínculo apelativo como forma de tratamiento del discurso digital
Cautín-Epifani, Violeta - Cantamutto, Lucía - Vela-Delfa, Cristina - Gladić Miralles, Jadranka
En: Filología; Núm. 54 (2022)

Temas: digital discourse - addressive hyperlink - short texts - forms of adress - vocative - discurso digital - hipervínculo apelativo - texto breve - formas de tratamiento - vocativos

Contenido: In this article, we describe the incidence of the addressive hyperlink in one of the genres of digital communication, short texts, and the characteristics that allow this resource to be established as a form of address characteristic of this discursive field. We analyze the occurrences of addressive hyperlinks in an exploratory corpus of short texts published in the Facebook Biography of Chilean subjects. We observe that the addressive hyperlink responds, on the one hand, to a possibility offered by the architecture of the platforms to 'notify' a user who has been named and, on the other, to the users’ needs to employ effective mechanisms to address others and thus confer interactivity. Thus, we propose the conception of the addressive hyperlink as a distinguishing form of address typical of digital discourse, whose analysis is framed from the perspective of vocatives and provides evidence of the short text as an autochthonous genre of digital discourse.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pagliai, Lucila
En: Filología; núm. 44 (2012); 165-182

Temas: discurso epistolar; operaciones de reformulación; Guerra del Paraguay; cartas de Juan Bautista Alberdi; epistle discourse; reformulating operations; Paraguayan War; letters of Juan Bautista Alberdi

Contenido: Este trabajo se ocupa centralmente de las cartas que Juan Bautista Alberdi dirigió a Gregorio Benites durante la Guerra del Paraguay (1865-1870), y del papel que su corresponsal paraguayo les hace jugar en la operación cultural de la Epopeya, que a comienzos del siglo XX lideraba en Asunción el joven Juan O'Leary. Para ello, se analiza el discurso de las cartas que Benites intercambió con O'Leary entre 1905 y 1907 (Colección O'Leary, Biblioteca Nacional Paraguay), para brindarle información sobre las ideas políticas del “ilustre finado” en los años de la Guerra. A lo largo de esta correspondencia, se produce un desplazamiento de ese interés inicial, que coloca a Alberdi en la posición de un tercero excluido ausente: Benites monta operaciones de enunciación que cambian el eje del protagonismo discursivo, se instala en el espacio epistolar como depositario único del pensamiento más íntimo de Alberdi, y en tanto mediador y exégeta de su escritura pública y privada, lo traduce (lo reformula, lo refracta) para adecuarlo al nuevo auditorio que se está gestando.AbstractThis essay deals mainly with the letters that Juan Bautista Alberdi addressed Gregorio Benites during the Paraguayan War (1865-1870), and the role that the Paraguayan correspondent assigns them in the cultural operation embodied in the Epopeya, led in Asuncion at the beginning of the 20th century by the young Juan O'Leary. To that end, I analyze the discourse in the letters that Gregorio Benites exchanged with O' Leary between 1905 and 1907 (Colección O'Leary, National Library of Paraguay), in which he informs his younger correspondent of the political ideals of the “illustrious deceased” during the War. Throughout this correspondence there is a displacement of that initial interest, placing Alberdi as a an excluded and absent third party: Benites creates enunciative operations that shift the axis of discursive protagonism, anoints himself as the only recipient of Alberdi’s most intimate thoughts, and, as mediator and exegete of his public and private writing, translates it (reformulating, refracting) in order to cater to his budding audience.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Abbate, Florencia
En: Filología; núm. 48 (2016); 152-153

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Fontana, Patricio
En: Filología; núm. 46 (2014); 150-152

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Ciapuscio, Guiomar E. - Battista, Emiliano
En: Filología; Núm. 52 (2020); 73-78

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Los “requiebros amorosos” en tres Novelas ejemplares de Cervantes
Vijarra, René Aldo
En: Filología; Núm. 52 (2020); 51-64

Temas: Cervantes - novel - woman - emotions - body - Cervantes - novela - mujer - emociones - cuerpo

Contenido: In the preface to his Exemplary Novels, Cervantes builds an image of himself and proudly claims to be the first novelist. The offering of a “tasty and honest fruit” which may be reaped from each story or from the whole collection is perhaps his most disturbing contention. In this work, we propose as the fruit of our readings the “amorous compliments” in three of the Novels. Love, as a socialized emotion, moves across a network of relations between subjects, shaping bodies, bodily practices, and affections. Cervantes’ pen gave birth to a series of love disputes in which female bodies are featured as injured bodies, as a result of abuse, deception, and subjection to male power.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Subirol, Patricio
En: Filología; núm. 46 (2014); 156-157

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lerner, Isaías
En: Filología; núm. 44 (2012); 7-8

Contenido: Con considerable retraso difícil de explicar, llega la noticia de la muerte de la notableinvestigadora y crítica literaria argentina Ana María Barrenechea, ocurrida el 4 de octubrede 2010 en Buenos Aires, ciudad que también la vio nacer en marzo de 1913. Solamenteahora colegas y exalumnos que gestionaron el certificado oficial de defunción confirmaronlo que hasta ahora era una sospecha. De padres oriundos de Logroño, estudió en BuenosAires en el Instituto Superior del Profesorado, donde obtuvo el título de profesora decastellano y literatura. Becaria en Estados Unidos, se doctoró en Bryn Mawr College,Pensilvania, en 1955, con una tesis que más tarde desarrolló en lo que fue uno de losprimeros estudios fundamentales sobre la obra de Borges: La expresión de la irrealidaden la obra de Jorge Luis Borges (México, El Colegio de México, 1957). Enseñó desde muyjoven, primero en el Instituto Superior del Profesorado y a partir de 1958 en la Facultadde Filosofía y Letras de Buenos Aires, así como en otras universidades de Argentina, Perú,México, Puerto Rico y Estados Unidos. En 1966 renunció a su cátedra en la Facultad deFilosofía y Letras por razones políticas y pasó a ejercer la docencia en EE UU.Alentada a la investigación por sus maestros Amado Alonso y Pedro Henríquez Ureña,su interés en los estudios lingüísticos y literarios y en la búsqueda de nuevos fundamentosteóricos y críticos son características que distinguieron sus trabajos de investigación,desde la estilística en los años de su labor en el Instituto de Filología hasta los modelossemióticos aplicados a la literatura fantástica. Todos ellos continuados por la revisión yaplicación de aspectos de la teoría de la recepción, actos de lenguaje y genética textual.Desde Quevedo y Cervantes hasta Borges y Cortázar; desde la dialectología a la teoríagramatical, el casi centenar de publicaciones de Ana María Barrenechea abarca elestudio y análisis de un extenso periodo histórico y un amplio territorio en la lingüísticay las literaturas hispánicas con una actitud crítica siempre renovadora y original.Académica correspondiente de la RAE, Barrenechea fue elegida en 1977 presidentade la Asociación Internacional de Hispanistas y presidenta de honor a partir de 1980.Fue miembro honorario de la Linguistic Society of America y perteneció a los comitésde redacción de numerosas revistas de la especialidad.Con su muerte, desaparece la última representante de la extraordinaria generación de jóvenes estudiosos formados por Amado Alonso, director desde 1927 hasta 1946 del Instituto de Filología en la Universidad de Buenos Aires, hoy Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso, del que Barrenechea pasó a ser directora de 1985 a 2002.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Panesi, Jorge
En: Filología; núm. 44 (2012); 15-22

Temas: homenaje; Borges; Cortázar; crítica; genética; tribute; criticism; genetic

Contenido: La muerte de Ana María Barrenechea permaneció oculta por algún tiempo para discípulos,colegas y amigos que hubiesen querido homenajear su memoria. La deudase refiere a la obra de Barrenechea a la que se pasa breve revista, para recalar en laimportancia de su libro La expresión de la irrealidad en la obra de Jorge Luis Borges dentrode la crítica argentina y más allá de ella. Borges ha sido un objeto privilegiado porBarrenechea y atraviesa las transformaciones que ha sufrido su discurso crítico a lolargo de los años hasta interesarse en la metodología genética. En esta vía crítica,Cortázar y su Rayuela constituyen otro centro de interés. La evocación de su trayectoriaacadémica hace también hincapié en los condicionamientos políticos que en Argentinale pusieron vallas y que la obligaron a “una doble perspectiva” (la enseñanza enEstados Unidos y la mirada argentina).AbstractAna María Barrenechea’s death remained hidden for a while to disciples, colleaguesand friends who would have wanted to pay tribute to her memory. The claim relatesto Barrenechea’s work that is briefly reviewed, in order to highlight the importance ofher book La expression de la irrealidad en la obra de Jorge Luis Borges within Argentiniancriticism and beyond it. Borges has been a privileged object for Barrenechea, whichpass through the transformations undergone by her critical discourse over the yearsuntil she got interested in genetic methodology. In this critical path, Cortázar andhis Rayuela represent another focus of interest. The evocation of her academic careeralso emphasizes the Argentinian political conditions that constrained her to take “adouble perspective” (teaching in the United States and the Argentinian outlook).
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Menéndez, Salvio Martín
En: Filología; núm. 44 (2012); 63-74

Temas: Barrenechea; estilística; estructuralismo; Borges; stylistics; structuralism

Contenido: El Instituto de Filología de la Universidad de Buenos Aires representa uno de los principales centros para dar cuenta de la historia del desarrollo de la lingüística moderna en el ámbito hispánico. Ana María Barrenechea aparece en un lugar de privilegio dentro de él ya que las diferentes etapas de su trabajo van claramente mostrando cómo ese desarrollo se produjo. Su producción académica se basa en la recurrencia de tres constantes cuya interdependencia es evidente. Estas son: la adopción de una perspectiva textualista, la inclusión del sujeto del discurso y la relación interdependiente entre forma y significado. No dogmatizar una teoría y adecuarla en una relación productiva con la evidencia con la que se trabaja ha sido, sin duda, uno de los principios regentes de la postura de Barrenechea. Y eso puede rastrearse, con claridad, la continuidad y la efectiva implementación de la interpretación que Amado Alonso hace tanto de Vossler como de Saussure. En el presente artículo nos proponemos rastrear fundamentalmente esas recurrencias a partir del análisis de la introducción de su libro La expresión de la irrealidad en la obra de Jorge Luis Borges (1957).AbstractThe Institute of Philology of the University of Buenos Aires is one of the main centers to account for the history of the development of modern linguistics in the Hispanic world. Ana María Barrenechea appears in it in a privileged position, because the different stages of her work clearly show how this development came. Her academic production is based on the recurrence of three constants whose interdependence is evident. These are: adopting a textual perspective, including the subject of discourse and considering the relation between form and meaning as interdependent. Not adopting a dogmatic position towards theory and adapt it into a productive relationship with the evidence with which it works has been undoubtedly one of the governing principles of Barrenechea critical production. It can be traced in her work, the effective implementation of Amado Alonso’s interpretation of Vossler and de Saussure.In this paper we propose to track these recurrences from the analysis of her book La expresión de la irrealidad en la obra de Jorge Luis Borges (1957).
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Jacovkis, Vera Helena
En: Filología; núm. 46 (2014); 161-162

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

"¡Ande la música... cantemos canciones!": resonancias textuales de la voz cantada en Celestina
Funes, Leonardo - Zubillaga, Carina
En: Filología; Núm. 55 (2023): Centenario del Instituto de Filología

Temas: Tragicomedia de Calisto y Melibea; juvenile culture; Castilian XVth Century; singing; lyrical poetry. - Tragicomedia de Calisto y Melibea; cultura juvenil; siglo XV castellano; canto; lírica.

Contenido: This article proposes an analysis of the relevance of the chanted voice in Tragicomedia de Calisto y Melibea, both at the level of what is narrated (the function of the songs for the configuration of characters and situations) and at the level of the narration (ways of textual enunciation, resources for enhancing the public's commotion and empathy). After reviewing the nine songs of the text, we make a cultural, historical, and literary consideration of the issue of the chanted voice, with examples from the romancero and the sentimental romance, Cárcel de Amor and its Continuation by Nicolás Núñez in particular. Finally, we consider the implication that the text is not only read but also chanted.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Barbero, Ludmila Soledad
En: Filología; núm. 46 (2014); 145-147

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Halperin Donghi, Tulio
En: Filología; núm. 44 (2012); 9-14

Temas: amistad; rememoración; historia política; biografía intelectual; friendship; remembrance; political history; intellectual biography

Contenido: En este texto, el autor rememora las casi ocho décadas de amistad que mantuvo conAna María Barrenechea, una amistad errante que se desplegó, según sus propiaspalabras, “aquí, allá y en todas partes”. De todos modos, en él no se recogen solamenterecuerdos meramente personales sino que estos le permiten al autor repasarcómo la accidentada historia política argentina del siglo XX fue definiendo no solola biografía intelectual de Barrenechea –sus exilios y sus regresos- sino también, demanera más general, los avatares de las instituciones consagradas a la enseñanzaterciaria o a la investigación en la Argentina, y entre ellas el Instituto de Filología yLiteraturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”.AbstractIn this article, the author recalls the nearly eight decades of friendship he had withAna María Barrenechea, a wandering friendship unfolded, in his own words, “here,there and everywhere.” Anyway, just merely personal memories are not included init, but these memories allow the author to review how the checkered political historyof Argentina in the 20th century has defined not only intellectual Barrenechea’sbiography –her exiles, her returns– but also, more generally, the vicissitudes of theinstitutions engaged in tertiary education or in research in Argentina, among themthe Institute of Philology and Hispanic Literatures “Dr. Amado Alonso”.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Roman, Claudia Andrea
En: Filología; núm. 46 (2014); 17-32

Temas: satirical press; XIXth century; world literature; printed culture; national lenguage - prensa satírica; siglo XIX; literatura mundial; cultura impresa; lengua nacional

Contenido: Juan Martínez Villergas was a Spanish professional journalist and satirical writer. For several reasons he travelled across Latin America, writing and printing satirical journals in every point he settled. This article explores the newspaper he published in Buenos Aires, Anton Perulero. Periódico satirico de política y literature (1875-1876), and describes its contributions to modernize the local press field. One of its singular fea-tures was the way satirical impact rests in language (and not in its caricatures). Since national language is one of the main issues of Anton Perulero, its satirical mood also reveals inner (regional) conflicts around topics like national language and nationality.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Colecciones de narrativa folklórica argentina y eslovena: una comparación
Palleiro, María Inés
En: Filología; Núm. 51 (2019); 67-84

Temas: folk narrative - Argentina - Slovenia - archives - social identities - narrativa folklórica - La Argentina - Eslovenia - archivos - identidades sociales

Contenido: Argentina and Slovenia are young nations whose folk narrative archives share distinctive features. This article analyzes some of these distinctive features, departing from a diachronic overview of folk narrative collections of both countries. The way of organizing collections in both cases shows the influence of different trends in Folklore studies, understanding Folklore as an aesthetic expression of social local identities. The analytic approach to Argentinean and Slovenian collections is aimed to highlight the relevance of the folk narrative archives to construct traditions and social memories, not only by preserving the heritage of the past but also by updating traditions in the present. From this point of view, tradition, as kept in archives, is conceived as a transformative force that resignifies identities and serves as an instrument of social changes. Thus, the comparative studies of folk narrative collections of different countries, along with the consideration of the epistemological paradigms which sustain them, stimulates the dialogue between cultures, indispensable for locating national identity expressions, such as Argentinian and Slovenian ones, in a global map.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Añón, Valeria
En: Filología; núm. 44 (2012); 75-100

Temas: autoría; crónicas; memoria; historia; polémica; authorship; chronicles; memory; history; polemics

Contenido: En las últimas décadas, las aproximaciones críticas y retóricas al archivo colonial hispanoamericano han puesto en cuestión las nociones mismas de “autor”, “texto”, “literatura” entre otras. La pregunta por la autoría en relación con el discurso histórico resulta crucial en este marco, dado que permite pensar al “autor” como una función textual con una fuerte articulación con los modos de existencia, circulación y funcionamiento de ciertos discursos en una sociedad. En las crónicas de la conquista de México de tradición occidental, autoría, discurso histórico y polémica se articulan en la validación de nuevos locus de enunciación. En este trabajo me detengo a analizar esas “figuras de autor” en los paratextos de las historias gomarianas y la Historia verdadera de Bernal Díaz del Castillo como casos testigo de un modo de funcionamiento y representación en los momentos fundantes del archivo americano.AbstractIn the last few decades, new critical and rhetorical approaches have questioned the concepts of “authorship”, “text” and “literature” (among many others) regarding the Latin American Colonial Archive.Authorship as an issue and a topic, and its function within historical discourses has a great importance and allows us to conceive the “author” as a textual function related to the way in which texts circulate and are published and read in an specific context. In this paper we aim to analyze these dimensions in the Historia general de Indias and Historia de la conquista de México by Francisco López de Gómara, and the Historia verdadera by Bernal Díaz del Castillo, taking into consideration how authorship and its legitimacy are designed in prologs and paratexts.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Teglia, Vanina M.
En: Filología; núm. 46 (2014); 139-141

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

De Leone, Lucía
En: Filología; núm. 45 (2013); 201-202

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Illescas, Raúl M.
En: Filología; núm. 44 (2012); 101-120

Temas: Francisco Ayala; otredad; colonialismo; comida; otherness; colonialism; food

Contenido: En este artículo se analizan dos relatos, “La cabeza del cordero” e “Historia de macacos”, de Francisco Ayala (1906-2009). De cada uno de ellos se privilegiarán los encuentros gastronómicos para examinar la construcción cultural de la alteridad y, de manera subyacente, reflexionar sobre los conceptos de colonialismo, poscolonialismo y eurocentrismo. Nuestra hipótesis es que estos relatos de Ayala, a partir de escenas gastronómicas, ponen en crisis la idea de otredad en un contexto colonial, sustentada en la convicción de la presunta superioridad del blanco.AbstractThis paper discusses two stories, “La cabeza del cordero” and “Historia de macacos”, by Francisco Ayala (1906-2009). The gastronomic events in each story will be analyzed to examine the cultural construction of otherness and the underlying concepts of Colonialism, Post-colonialism and Eurocentrism. Our hypothesis is that these stories of Ayala put in crisis the idea of otherness in the colonial context, based on the conviction of the alleged superiority of the white, by the way of its treatment of food.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  | Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO