untitled

Are we at the end of schooling? Technological and pedagogical changes in post-pandemic times

Dussel, Inés
   
Editor:
Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
Fecha:
2022
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato:
application/pdf
Idioma:
spa
Temas:
Digital media - Schooling - Post-pandemic - Socio-technical assemblages - School maps - Medios digitales - Escuelas - Pospandemia - Entornos socio-técnicos - Mapas escolares
Descripción:
This article revisits the thesis of the end of schooling under the light of the experience of the pandemic and with media theory as theoretical background. Equipped with this framework, it analyzes schooling as a dynamic media ecosystem and a socio-technical assemblage that is being reconfigured by digital media. It then studies some maps or diagrams produced by Argentinean teachers during the pandemic about their socio-material environment. In these visualizations, the reorganization of “schools without walls” is made evident, as well as some of its effects on school organization and teachers’ work.
En este artículo se analizan los argumentos sobre el fin de la escuela a la luz de la experiencia de la pandemia y desde la perspectiva de la teoría de los medios. Se aborda la escuela como un ecosistema de medios y un ensamble socio-técnico dinámico, que está siendo reorganizado por los medios digitales. Con estas conceptualizaciones, se analizan mapas o diagramas realizados por docentes argentinos durante la pandemia sobre su entorno socio-material. En esas visualizaciones se observa la reorganización de la “escuela sin paredes”, y se debaten algunos de sus efectos sobre la organización escolar y el trabajo docente.
Fuente:
Revista del IICE; Núm. 51 (2022)
Relación:
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11333/10274
Identificador:
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11333
10.34096/iice.n51.11333
2451-5434
0327-7763
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11333_oai
Derechos:
Derechos de autor 2022 Revista del IICE

Cita bibliográfica:

Dussel, Inés  (2022).  Are we at the end of schooling? Technological and pedagogical changes in post-pandemic times.  (info:eu-repo/semantics/article).  Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA.  [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11333>