A-B C-D E F-K L M-O P Q-S T U-W
Saavedra González, María Lorena
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 21 (2015); 136-142

Temas: Acceso; Cuerpo; Emoción; Contagio; Identidad ; Access; Body; Emotion; Contagion; Identity

Contenido: El presente trabajo analiza la obra Acceso, dirección de Pablo Larraín y dramaturgia de Roberto Farías y Pablo Larraín. Obra estrenada en el Teatro La Memoria el año 2014 y repuesta en variadas oportunidades, entre ellas el Festival Santiago a Mil. El trabajo se plantea como una revisión de la puesta en escena y dramaturgia a partir, principalmente de la actuación, desde los conceptos de corporalidad y emoción. Relevando la importancia y compromiso del actor Roberto Farías en una interpretación conmovedora e impactante. Vemos cómo su interpretación, su cuerpo es poseedor de cultura e identidad, traspasando y transformando al espectador desde la afectividad. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rauch, Laura; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 254-264

Temas: Circense; Gatell; Artaud; Actor; Character; ; Circense; Gatell; Artaud; Actor; Personaje

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Vidal, Yanina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 228-230

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Noguera, Lía
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 1-14

Temas: Juan Moreira; gauchesca genre; productivity; novel; drama ; Juan Moreira; género gauchesco; productividad; novela; drama

Contenido: In this article we will analize Juan Moreira, one of the most important plays in the gauchesca genre, first published as a newspaper serial by Eduardo Gutierrez and then released as drama by the same author and José Podestá. We will study the reception in the context of late 19th Century Argentina and the productivity of its myth in the ideology of the time. We will consider as well the changes occurred in its passage from novel to drama. Also, we will approach the productivity that the gauchesca had in the early 20th Century, based on  the analysis of the documentary resources found at the Biblioteca Criolla from Robert Lehmann-Nitsche’s legacy.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Bracciale Escalada, Milena
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 382-384

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Heras, Melisa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 239-241

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gómez Sánchez, Begoña
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 97-112

Temas: García Lorca; El público; performance analysis; Rigola; contemporary staging ; García Lorca; El público; análisis espectacular; Rigola; puesta en escena contemporánea

Contenido: The dramatic text El público of the poet Federico García Lorca is certainly a paradigm of Surrealism in universal dramatic literature. Spanish director Àlex Rigola is currently staging an interesting scenic proposal of this difficult play. The dramaturgical approaches of theater production will be developed throughout this essay to show the necessary path made from Lorca’s source text to Rigola’s performance.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Castelvetri, Victoria
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 12-24

Temas: contemporary dance; Gandini; Szeinblum; composition; gaze ; danza contemporánea; Gandini; Szeinblum; composición; mirada

Contenido: This paper poses questions about the creative processes and compositional strategies present in contemporary dance, focusing on those which intend to suspend the habits asotiated with the gaze and to expand the conception of the dance piece and its possibilities. To do this, we will observe the work of the choreographers Fabián Gandini and Diana Szeinblum, who generate an opening in perceptive habits regarding the mutual space. In this exploration, we will consider the expressions of the artists as well as the conditions in which their works are produced and the consequences they have in the encounter between their pieces and the audience. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Matz, María R.; University of Massachusetts Lowell
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 323-325

Temas: Matz; Villegas; theatricality; Latin America ; Matz; Villegas; teatralidad; América Latina

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Varios, Autores; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 234-253

Temas: Sapriza; Rosman; Pinta; Sirlin; Ibarra; Arpesella; image; graphic design; lighting design; photography ; Sapriza; Rosman; Pinta; Sirlin; Ibarra; Arpesella; imagen; diseño gráfico; iluminación; fotografía

Contenido: On July 2, 2013, a new meeting of reflection on the theatrical event was held. On this occasion, the issue of image production in the Argentine theater field was discussed
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Brownell, Pamela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 89-102

Temas: cultural policy; documentary theatre; Marcelo Díaz; Ferrowhite; Estación Rosario ; política cultural; teatro documental; Marcelo Díaz; Ferrowhite; Estación Rosario

Contenido: As part of the present dossier dedicated to the relations between theatre, politics and society in the South, and, particularly, to the new incidence strategies displayed by artists and cultural activists, we present this interview to Marcelo Díaz, poet and responsible for many cultural initiatives promoted by different cultural institutions in the city of Bahía Blanca, Argentina. These initiatives are really interesting and provocative examples that enable a reflection on the possibilities of art as a dynamic space where to work with communities and their memories. The dialogue focuses on the description of some of these experiences as well as on the discussion of some relevant issues concerning the perspectives for a desirable public cultural policy. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cadús, María Eugenia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 150-152

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Proaño Gómez, Lola
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 48-62

Temas: artivism; politics; memory; time and space ; artivismo; Fuerza Artística de Choque Comunicativo; política; memoria; tiempo y espacio

Contenido: The essay reflects on the political possibilities of the artivism of the group called Fuerza Artística de Choque Comunicativo (Artistic Force of Communicative Shock). In order to achieve this, it analyzes the notions of abstract space (H.Lefevbre), of current time (Ricoeur) and dense time (Benjamin) and proposes the emergence of a present memory that would bring together, thanks to the theatrical action, the recent past and the present to get an alternative perspective of the current times. This essay examines three actions of the group: Esto no es independencia, Acción Puente, Promotoras and Genocida suelto. From this analysis, it will be concluded that the actions of the group have their own political potential that is not comparable with other artivist actions because of its strenght that comes from its organizational and theatrical characteristics. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Peláez, Julio Fernández; AnómicoTeatro; director de Núa, revista de artes escénicas e performativa, Vigo, España
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 157-179

Temas: presence; aura; proximity; exhibition; social reality ; presencia; aura; cercanía; exposición; realidad social

Contenido: The author analyzes in this article the importance of the use and study of presence in the contemporary scene, in an era when virtuality and absence of proximity are fundamental features. For this purpose, he focuses on the aura that presence generates though its revelation and exhibition on stage. The result of this first step of the investigation is to indicate the need of this concept in any scenic creation that seeks the genuineness of emotions and wants to be actively involved in social reality
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Mendoza Zazueta, Juan Enrique
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 224-225

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Provencio, Julio
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 155-167

Temas: Bernat; autofiction; transmediality; Numax; author ; Bernat; autoficción; transmedialidad; Numax; autor

Contenido: In the last performances by Roger Bernat, the involvement and participation of the audience is combined with the use of technological devices and the problematization of socio-political issues. In Pending Vote (2012) and mainly in Numax Fagor Plus (2014), that combination destabilizes the position of the playwright in his own creation. His role as the author is inserted into the dramaturgical structure of the pieces, through an exercise of autofiction, which produces a deep and wide reflection about participation, authorship, democracy, revolution, and the position of new media around those concepts nowadays.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Kersner, Daniel
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 290-291

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Mauro, Karina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 114-143

Temas: performing artists; work studies; identity; relations of production; "Self-Chosen" precarization ; artistas del espectáculo; mundo del trabajo; identidad; relaciones de producción; autoprecarización

Contenido: In this paper we will introduce some conceptual elements to understand the labor dimension of artistic performance. First, we will focus on the specific characteristics of the activity developed by performing artists. Secondly, we will analyze the organization of production in performing arts, and we will concentrate on agents, circuits and legislation of the sector. Finally, we will look into the ideas of surplus value and symbolic capital, and into the forms of their appropriation in the diverse circuits, as well as into the phenomena of self-perception and “self-chosen” precarization amongst culture workers. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

de la Puente, Maximiliano
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 28 (2018); 172-175

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Marino, Silvina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 66-76

Temas: Mise en Abyme; Meta-theater; distancing effect; mimesis; suspension of disbelief; Tieck; Brecht; Schimmelpfennig ; Puesta en abismo; metateatro; distanciamiento; mímesis; ilusión dramática; Tieck; Brecht; Schimmelpfennig

Contenido: Itineraries of mise en abyme and ways of breaking the suspension of disbelief: from Puss in Boots by Ludwig Tieck to The Caucasian Chalk Circle by Bertolt Brecht and The Golden Dragon by Roland Schimmelpfennig. This paper analyzes the denial of mimesis on the basis of certain resources, such as meta-theater and the affirmation of contrivance in plays dating from the 18th to the 21st century. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

González, Malala
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 156-168

Temas: teatral / performático; ciudad; memoria urbana; tangible / intengible; patrimonio cultural ; Theatre / performance; city; urban memory; tangible / intangible; cultural heritage

Contenido: En el siguiente artículo nos proponemos indagar algunas articulaciones entre lo teatral-performático y la ciudad, a partir de diferentes prácticas, vínculos y relaciones que permitan repensar a Buenos Aires desde su configuración urbana como escenario, su memoria cultural y su cuestión patrimonial. Desde resabios de tiempos pasados -que no sólo se sedimenten en lo particular o singular de la experiencia artística, sino que entren en diálogo con cuestiones de pertenencia, de identidad o de historia socialmente compartida-, o de huellas y acervos más tangibles -desde lo arquitectónico, lo documental o lo dramatúrgico/escénico- nos proponemos armar un decálogo de modalidades que posibiliten cruces posibles entre el presente y el pasado del paisaje que habitamos. Y desde allí observar cómo, en cada caso, se convoca una mirada sensible que habilita otra percepción, poniendo en práctica la memoria o, simplemente, deconstruyendo lo urbano para otorgarle nuevos sentidos. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO