Saavedra González, María Lorena
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 21 (2015); 136-142

Temas: Acceso; Cuerpo; Emoción; Contagio; Identidad ; Access; Body; Emotion; Contagion; Identity

Contenido: El presente trabajo analiza la obra Acceso, dirección de Pablo Larraín y dramaturgia de Roberto Farías y Pablo Larraín. Obra estrenada en el Teatro La Memoria el año 2014 y repuesta en variadas oportunidades, entre ellas el Festival Santiago a Mil. El trabajo se plantea como una revisión de la puesta en escena y dramaturgia a partir, principalmente de la actuación, desde los conceptos de corporalidad y emoción. Relevando la importancia y compromiso del actor Roberto Farías en una interpretación conmovedora e impactante. Vemos cómo su interpretación, su cuerpo es poseedor de cultura e identidad, traspasando y transformando al espectador desde la afectividad. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pinta, María Fernanda
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 7 (2008); 1-6

Temas: Alguien de algún modo ; Zorzoli ; IUNA ; Alguien de algún modo ; Zorzoli ; IUNA

Contenido: Interview with Ciro Zorzoli
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Clavin, Ayelén - Cadús, María Eugenia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-10

Temas: Fabián Gandini ; Luciana Acuña ; La Bahía de San Francisco ; dance ; deconstruction ; Fabián Gandini ; Luciana Acuña ; La Bahía de San Francisco ; danza ; deconstrucción

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Goutman, Ana
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 3 (2006); 1-4

Temas: Vénus dévoilée ; Parret ; Calabrese ; Vénus dévoilée ; Parret ; Calabrese

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Mauro, Karina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 3 (2006); 1-6

Temas: Acting ; Actor ; Theatre ; Actuación ; Actor ; Teatro

Contenido: El análisis de la obra de arte creada por el actor es por demás errático. Las categorías de análisis utilizadas para analizar otros aspectos del hecho teatral resultan inadecuadas cuando se trata de indagar en la actuación. Así, el estudio de la actuación en relación a la producción de sentidos no resulta pertinente. Una de las formas que adopta este conflicto es la dependencia de la tarea del actor al texto dramático, aspecto que se considera en este trabajo.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rauch, Laura; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 254-264

Temas: Circense; Gatell; Artaud; Actor; Character; ; Circense; Gatell; Artaud; Actor; Personaje

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lozano, Ezequiel
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 12 (2010); 1-17

Temas: Proyecto Vestuarios ; Vestuario de hombres ; Vestuario de mujeres ; Gender ; Identity ; sexuality ; Javier Daulte ; Daulte ; Proyecto Vestuarios ; Vestuario de hombres ; Vestuario de mujeres ; Daulte ; Javier Daulte ; Género ; Identidad ; Sexualidad

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Riva, Paula
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 10 (2009); 1-9

Temas: Affabulazione ; Pasolini ; Italian Theatre ; classical Greek tragedy ; postdramatic theatre ; Affabulazione ; Pasolini ; teatro italiano ; tragedia griega clásica ; teatro posdramático

Contenido: This article considers Pier Paolo Pasolini’'s Affabulazione as an intermediate point between dramatic and postdramtic theatre. Written on 1966 and performing for the first time on 1975, the play follows classical Greek tragedy model in order to express the author'’s ideas not only against political power but also against the mercantile values of the new Italian society.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gallud Jardiel, Enrique
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 13 (2011); 87-95

Temas: Quevedo ; Lope ; Góngora ; cervantes ; Golden Age ; Quevedo ; lope ; Góngora ; Cervantes ; Siglo de Oro

Contenido: The paper is about one of the least known plays by Casona, El caballero de las espuelas de oro [The Knight with the Golden Spurs], written after his return from Argentina. It deals with the life of Francisco de Quevedo and it includes humoristic biographical elements as well as dramatic ones. The essay does not focus on the whole play, but in the literary wars in which he participated when he returned to Spain from Italy: his fights with Lope, Cervantes, Góngora, Alarcón and other important authors of the Spanish Golden Age.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Fobbio, Laura
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 11 (2010); 1-11

Temas: Tantanian ; current argentine theater ; appropriation ; monologue ; polyphony ; political theatre ; Tantanian ; teatro argentino actual ; apropiación ; monólogo ; polifonía ; teatro político

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Barra, María Josefa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 10 (2009); 1-10

Temas: Escenas que sostienen mundos. Mimesis y modelos de ficción en el teatro ; Abraham ; theatrical theory ; mimesis ; Fiction ; Escenas que sostienen mundos. Mimesis y modelos de ficción en el teatro ; Abraham ; teoría teatral ; mímesis ; ficción

Contenido:  
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Vidal, Yanina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 228-230

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Noguera, Lía
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 1-14

Temas: Juan Moreira; gauchesca genre; productivity; novel; drama ; Juan Moreira; género gauchesco; productividad; novela; drama

Contenido: In this article we will analize Juan Moreira, one of the most important plays in the gauchesca genre, first published as a newspaper serial by Eduardo Gutierrez and then released as drama by the same author and José Podestá. We will study the reception in the context of late 19th Century Argentina and the productivity of its myth in the ideology of the time. We will consider as well the changes occurred in its passage from novel to drama. Also, we will approach the productivity that the gauchesca had in the early 20th Century, based on  the analysis of the documentary resources found at the Biblioteca Criolla from Robert Lehmann-Nitsche’s legacy.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Geirola, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 8 (2008); 1-39

Temas: Pavlovsky ; Pavlovsky

Contenido: The essay explores the relationship between psychoanalysis and theater in Argentina’s new dramaturgy. It specifically focuses on Eduardo Pavlovsky’'s contribution to acting and writing, and the influence of Pavlovsky'’s “"theatre of multiplicity"” or "“theatre of intensity"” on recent Argentine dramatists (Bartís, Veronese, Spregelburd). However, the article does not approach Pavlovsky’'s dramatic texts; on the contrary, it comes close to Pavlovsky’s ‘clinical texts’, namely, those essays written on therapeutic issues related to psychodrama, role-playing, and the role of analysts. These essays were written by Pavlovsky in collaboration with Kasselman, Martínez Bouquet, Moccio, and other colleagues connected to psychoanalysis and its institutional implementation. The article revisits Enrique Pichon-Rivière’s influence on Argentine cultural production and, by doing so, explores how psychoanalysis was shaping theatrical trends in Argentine contemporary dramaturgy.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Bracciale Escalada, Milena
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 382-384

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Heras, Melisa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 239-241

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gómez Sánchez, Begoña
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 97-112

Temas: García Lorca; El público; performance analysis; Rigola; contemporary staging ; García Lorca; El público; análisis espectacular; Rigola; puesta en escena contemporánea

Contenido: The dramatic text El público of the poet Federico García Lorca is certainly a paradigm of Surrealism in universal dramatic literature. Spanish director Àlex Rigola is currently staging an interesting scenic proposal of this difficult play. The dramaturgical approaches of theater production will be developed throughout this essay to show the necessary path made from Lorca’s source text to Rigola’s performance.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Castelvetri, Victoria
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 12-24

Temas: contemporary dance; Gandini; Szeinblum; composition; gaze ; danza contemporánea; Gandini; Szeinblum; composición; mirada

Contenido: This paper poses questions about the creative processes and compositional strategies present in contemporary dance, focusing on those which intend to suspend the habits asotiated with the gaze and to expand the conception of the dance piece and its possibilities. To do this, we will observe the work of the choreographers Fabián Gandini and Diana Szeinblum, who generate an opening in perceptive habits regarding the mutual space. In this exploration, we will consider the expressions of the artists as well as the conditions in which their works are produced and the consequences they have in the encounter between their pieces and the audience. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Maletta, Ernani
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 13 (2011); 251-276

Temas: actoral training ; Polyphony ; Davini ; Della Monica ; musical speech ; vocal action ; pedagogical strategy ; formación del actor ; polifonía ; Davini ; Della monica ; estrategia pedagógica ; discurso musical ; acción vocal

Contenido: This article deals with the importance of the principles and concepts of the musical universe for the actor's training, in particular concerning its vocal potentiality. This study derives from my doctoral thesis, in which I develop the concept of polyphonic action. It is also inserted in the investigation that I have been developing for fifteen years, dedicated to the systematization of a pedagogical strategy for the education of those principles and concepts; that's why I try to look for resources that are linked to the theatrical thought. This article focuses the question of the musical quality of the voice for the scenic creation. On this matter, the proposals of Silvia Davini and Francesca Della Monica stand out.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Matz, María R.; University of Massachusetts Lowell
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 323-325

Temas: Matz; Villegas; theatricality; Latin America ; Matz; Villegas; teatralidad; América Latina

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Varios, Autores; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 234-253

Temas: Sapriza; Rosman; Pinta; Sirlin; Ibarra; Arpesella; image; graphic design; lighting design; photography ; Sapriza; Rosman; Pinta; Sirlin; Ibarra; Arpesella; imagen; diseño gráfico; iluminación; fotografía

Contenido: On July 2, 2013, a new meeting of reflection on the theatrical event was held. On this occasion, the issue of image production in the Argentine theater field was discussed
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Barría Jara, Mauricio
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 10 (2009); 1-26

Temas: Burgos ; Chilean contemporary Dramaturgy ; Benjamin ; allegorical strategies ; Dramaturgia chilena contemporánea ; Burgos ; Estrategias alegóricas ; Benjamin

Contenido: Among the group of new Chilean playwrights it can be appreciated the use of allegorical strategies to speak of dictatorial past and think the present of that memory. The following article delves into one of the authors: Juan Claudio Burgos from the analysis of the text: Hombre con pies sobre espalda de niño 2006). To introduce the study of this author it has been necessary to clarify the political, generational and theatrical context where that emerges
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Geirola, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 13 (2011); 36-55

Temas: Pavlovsky ; Lacan ; theater of states or theater of the intensity ; theater of states ; collective creation ; dramaturgy of the actor ; Pavlovsky ; teatro de estados o teatro de intensidad ; teatro de estados ; creación colectiva ; dramaturgia de actor ; Lacan

Contenido: The essay deals with the dramaturgy of the actor in two forms: the collective creation and the theater of states or theater of the intensity. My purpose is to differentiate both forms, not from a mere description of their traits, but from a structural perspective based on a Lacanian approach. A theory of the theatrical praxis must go beyond the imaginary; it must account for the difference between both modalities of theater in their construction of scenes and plots, in their way of working with the real and the symbolic, and the positioning of the audience. Although improvisation plays an important role in the collective creation and the theater of intensity, such improvisation is based on different artistic and political assumptions which can be thought from Lacan’s algebra and two specific moments in his teaching.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Geirola, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 10 (2009); 1-34

Temas: Stanislavski ; System ; Lacan ; psychoanalytical Concepts ; memories ; acting technique ; Stanislavski ; Sistema ; Lacan ; conceptos psicoanalíticos ; recuerdos ; técnica actoral

Contenido: This essay focuses on Stanislavski’'s System from a psychoanalytic perspective. Although it concentrates on Stanislavski’'s early memories of his childhood, as they are told in My Life in Art, this essay also discusses other texts by the Russian master. This contribution is a preliminary approach to the theoretical background of Stanislavski'’s technique or System; from a Lacanian point of view, the author discusses -—but never applies- —psychoanalytical concepts— -transference, symbolic/imaginary/real registers, repetition, invoking drive—- in order to explore how these early memories are theoretically related to what Stanislavski will later develop as his System.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Goutman, Ana
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 12 (2010); 1-6

Temas: Grotowski ; Richards ; Lévi Strauss ; Brook ; Legacy ; actor ; character ; research ; Grotowski ; Richards ; Brook ; Lévi Strauss ; Legado ; personaje ; actor ; investigación

Contenido: This article focuses on some texts of Grotowski’'s theory which were translated by his well-known disciple, Thomas Richards. In addition, it considers the importance of those texts in the anthropological research concerning the authentic and primitive human being.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Brownell, Pamela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 30 (2019); 107-127

Temas: archivo White ; documentary theatre ; biodrama ; museum ; memory ; Tellas ; archivo White ; teatro documental ; biodrama ; museo ; memoria ; Tellas

Contenido: El siguiente artículo presenta los avances de una investigación destinada a estudiar comparativamente distintas modalidades de teatro documental desarrolladas en la escena argentina contemporánea. En este caso, se pone en foco la experiencia de Archivo White, un proyecto documental desarrollado en el marco del Museo-Taller Ferrowhite (Ing. White, Bahía Blanca, Argentina) que trabajó con vecinos de la comunidad siguiendo el modelo desarrollado por Vivi Tellas en el marco de su proyecto Biodrama. El análisis de las distintas puestas en escena que integraron Archivo White –Marto concejal (2007), Archivo Caballero (2008), Con tormenta se duerme mejor (2009) y Flying Fish. La vuelta al mundo con Roberto Orzali (2010)– constituye un aporte para la historización detallada de esta experiencia y busca, a su vez, ofrecer una base para proyectar algunas reflexiones ligadas a los temas centrales de este dossier sobre Politicidad, memoria y experimentación escénica y documental en las realizaciones teatrales y performáticas argentinas de los 60 a la actualidad.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lozano, Ezequiel
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 30 (2019); 143-157

Temas: Copi ; gender ; image ; staging ; Di Fonzo Bo ; Copi ; género ; imagen ; puesta en escena ; Di Fonzo Bo

Contenido: The following essay focuses on Marcial Di Fonzo Bo’s staging entitled Copi (2017-2018), presented at the Teatro Nacional Cervantes and conceived as a posthumous tribute to the author mentioned in the title. The texts that composed it (two complete works, Eva Perón and El homosexual o la dificultad de expresarse, together with other fragments of Copi’s varied creations as writer, perfomer and strip cartoonist) are studied here in order to reflect on this theatrical unit on the basis of a reading of images supported by conceptualizations of Georges Didi-Huberman. The article explores Copi’s links with the Creole archive, with the history of drag performances in the country, with the questioning of fixed identities and, also, with the history of Eva Perón, a textuality which was prohibited for many years in Argentina.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pinta, María Fernanda
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 4 (2006); 1-3

Temas: Zayas de Lima ; diccionary ; playwrights ; directors ; scenographers ; Zayas de Lima ; diccionario ; actores ; directores ; autores ; escenógrafos

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Allocco Garin, Roberto
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 7 (2008); 1-37

Temas: Discépolo ; esperpento ; Grotesco Criollo ; evil literature ; Discépolo ; grotesco criollo ; esperpento ; literatura maldita

Contenido: Is there in fact an "evil literature"? What is the meaning of such categorization? This work intends to cover from these elementary concepts to those that will help us as tools for specific research of the theatrical production of Armando Discépolo within what is known as "grotesco criollo". There will be factors related to the pressures produced by other discourses, existential questions, situations in politics, the ugliness of a huge variety of "esperpentos", the cheating slang "cocoliche”" and the accusation of the defeated who have no more hope. Our objective will be to use of all of them to analyze if the production of the "grotesco criollo" by Armando Discépolo matches totally or partially with the "evil literature" or certain types of "“evil art”".
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Brownell, Pamela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 89-102

Temas: cultural policy; documentary theatre; Marcelo Díaz; Ferrowhite; Estación Rosario ; política cultural; teatro documental; Marcelo Díaz; Ferrowhite; Estación Rosario

Contenido: As part of the present dossier dedicated to the relations between theatre, politics and society in the South, and, particularly, to the new incidence strategies displayed by artists and cultural activists, we present this interview to Marcelo Díaz, poet and responsible for many cultural initiatives promoted by different cultural institutions in the city of Bahía Blanca, Argentina. These initiatives are really interesting and provocative examples that enable a reflection on the possibilities of art as a dynamic space where to work with communities and their memories. The dialogue focuses on the description of some of these experiences as well as on the discussion of some relevant issues concerning the perspectives for a desirable public cultural policy. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cornago, Óscar
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 12 (2010); 1-21

Temas: Art Theory ; Performance theory ; Modernity ; history of sciencie ; Teoría del arte ; teoría de la acción ; historia de la ciencia ; Modernidad

Contenido: The introduction of arts education in the upper cycles Masters and PhD has renewed a debate about the relationship between arts and sciences. This article discusses the implications of this conflict now reformulated in terms of practice (art) versus research (theoretical). Within the context of the birth of modern subjectivity and the Humanities, as Foucault puts it, reviews the idea of praxis related to the fields of nature, politics and work, drawing on Hannah Arendt, Giorgio Agamben and Paolo Virno among other thinkers.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cadús, María Eugenia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 150-152

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Proaño Gómez, Lola
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 48-62

Temas: artivism; politics; memory; time and space ; artivismo; Fuerza Artística de Choque Comunicativo; política; memoria; tiempo y espacio

Contenido: The essay reflects on the political possibilities of the artivism of the group called Fuerza Artística de Choque Comunicativo (Artistic Force of Communicative Shock). In order to achieve this, it analyzes the notions of abstract space (H.Lefevbre), of current time (Ricoeur) and dense time (Benjamin) and proposes the emergence of a present memory that would bring together, thanks to the theatrical action, the recent past and the present to get an alternative perspective of the current times. This essay examines three actions of the group: Esto no es independencia, Acción Puente, Promotoras and Genocida suelto. From this analysis, it will be concluded that the actions of the group have their own political potential that is not comparable with other artivist actions because of its strenght that comes from its organizational and theatrical characteristics. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lozano, Ezequiel
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 7 (2008); 1-16

Temas: Starosta ; Prometeo hasta el cuello ; Peronism ; Myth ; Greek Tragedy ; El Muererío ; Starosta ; Prometeo hasta el cuello ; Peronismo ; tragedia griega ; mito ; El Muererío

Contenido: Interview with Diego Starosta
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Peláez, Julio Fernández; AnómicoTeatro; director de Núa, revista de artes escénicas e performativa, Vigo, España
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 157-179

Temas: presence; aura; proximity; exhibition; social reality ; presencia; aura; cercanía; exposición; realidad social

Contenido: The author analyzes in this article the importance of the use and study of presence in the contemporary scene, in an era when virtuality and absence of proximity are fundamental features. For this purpose, he focuses on the aura that presence generates though its revelation and exhibition on stage. The result of this first step of the investigation is to indicate the need of this concept in any scenic creation that seeks the genuineness of emotions and wants to be actively involved in social reality
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rud, Lucía
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 6 (2007); 1-8

Temas: Catani ; Los muertos ; The Dead ; Huston ; Joyce ; Pensotti ; Los muertos ; The dead ; Catani ; Pensotti ; Joyce ; Huston

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Trastoy, Beatriz
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 4 (2006); 1-14

Temas: Filippelli ; transpositions ; autobiography ; autoperformance ; autoportrait ; film ; tango ; Filippelli ; transposiciones ; autobiografía ; autoperformance ; autorretrato ; película ; tango ; cine

Contenido: This article compares the peculiarities of autobiographical writing in two close connected aesthetical expressions: dramas and films. The author analyzes Rafael Fillipelli's Notas de tango, where the music is the vehicle of a self-reflection on his own production, aesthetical choices and attitude vis à vis artistic creation.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Mendoza Zazueta, Juan Enrique
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 224-225

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Provencio, Julio
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 155-167

Temas: Bernat; autofiction; transmediality; Numax; author ; Bernat; autoficción; transmedialidad; Numax; autor

Contenido: In the last performances by Roger Bernat, the involvement and participation of the audience is combined with the use of technological devices and the problematization of socio-political issues. In Pending Vote (2012) and mainly in Numax Fagor Plus (2014), that combination destabilizes the position of the playwright in his own creation. His role as the author is inserted into the dramaturgical structure of the pieces, through an exercise of autofiction, which produces a deep and wide reflection about participation, authorship, democracy, revolution, and the position of new media around those concepts nowadays.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Martínez Torres, Jordi
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 8 (2008); 1-5

Temas: Automáticos ; Daulte ; science fiction ; theatre ; Automáticos ; Daulte ; ciencia ficción ; teatro

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gatto, Teresa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 10 (2009); 1-7

Temas: José María Muscari ; Gender ; woman ; homosexuality ; crossdresser ; Auténtico ; José María Muscari ; homosexualidad ; travestismo ; mujer ; género ; Auténtico

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gatto, Teresa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 9 (2009); 1-6

Temas: Ay, la Patrie, trastienda de la historia ; Escofet ; History ; Ay, la Patrie, trastienda de la historia ; Escofet ; Historia

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO