A-B C-D E F-K L M-O P Q-S T U-W
Cosmo, Matheus
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 134-147

Temas: OPOVOEMPÉ; viewpoints; urban intervention; brazilian military dictatorship; The battle of Maria Antonia street; Zuan Esteves ; OPOVOEMPÉ; viewpoints; intervención urbana; dictadura militar brasileña; La Batalla de María Antonia; Zuan Esteves

Contenido: After a brief presentation of OPOVOEMPÉ, a group that has been active in stages and streets from different cities and countries for over ten years, its directress Cristiane Zuan Esteves talks about her trajectory as artist, about the group’s history of research and presentations, and establishes parallels between one of their last works –dedicated to the memory of the Battle of Maria Antonia Street, which took place in the brazilian military dictatorship– and the scars left open in the national imaginary by the ones who died, disappeared and were tortured. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Brignone, Germán; Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 317-321

Temas: Saba; Binetti; Trilogía argentina amateur; Al servicio de la comunidad; La patria fría; Después del aire ; Saba; Binetti; Trilogía argentina amateur; Al servicio de la comunidad; La patria fría; Después del aire

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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pieniazek, Denise
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 103-110

Temas: La Rascada; Binetti; metatheatricality; marginality; varieté; sainete; grotesco criollo ; La Rascada; Binetti; metateatralidad; marginal; varieté; sainete; grotesco criollo

Contenido: This paper analyzes the play La Rascada, un teatrito de las orillas, written and directed by Andrés Binetti. This strongly metatheatrical mise-en-scène stages a clear reflection on the characteristics of theatrical practice not only during the 1950s, period in which the story takes place, but also in our contemporary context. Metatheatricality appears in the fictional universe, which displays the backstage of a marginal variety theatre and the realities of its artists, and it is also emphasized by the recurrent staging procedure of representation within the representation that regularly confronts the audience with the artistic numbers performed by the characters, thus reinforcing the tension between the past and the theatrical present. In La Rascada, un teatrito de las orillas, fourteen characters embody some of the varieté stereotypes that played such a significant role in setting of the pillars of Argentinian popular theatre. The characters, topics and references to iconic actors of that time do not only point to the local popular actor through verbal reference, but also through their corporality and acting style, establishing intertextual relations that connect the play with the sainete and grotesco criollo as well. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Vera Moreno, Evangelina E.
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 21 (2015); 153-155

Temas: La razón pertinaz. Teoría y Teatro actual en español; García Barrientos; Autobiografía; Dramaturgia ; La razón pertinaz. Teoría y Teatro actual en español; García Barrientos; Autobiography; Dramaturgy

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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Díaz, Silvina Alejandra
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 169-182

Temas: intervenciones urbanas; acción; espacio público; política; memoria; Fin de un mundo; Compañía de Funciones ; urban interventions; action; public space; politics; memory; Fin de un mundo; Compañía de Funciones

Contenido: Luego de la despolitización que, durante la crisis de 2001, alcanzó a todas las esferas de la sociedad argentina, tuvo lugar un redescubrimiento de la capacidad intervencionista y transformadora de la política y del rol fundamental de la cultura en la construcción del orden social. Lejos del nihilismo del “fin de lo social” (Baudrillard), el teatro sale a la calle física y metafóricamente, ocupa y resignifica el espacio público buscando asumir su potencialidad disidente y reconocerse como un canal privilegiado para la circulación, visibilización y producción de discursos. Nos referiremos a acciones teatrales e intervenciones urbanas -como las de Fin de un mundo y la Compañía de Funciones Patrióticas-, acontecimientos situados cuya dimensión política radica en la eficacia interpelante de la acción directa y en su vinculación con un territorio específico. Estas prácticas artísticas se presentan como una fuerza disruptora de la realidad cotidiana de la ciudad, y propician una articulación con los movimientos sociales para recuperar el sentido identitario del teatro en tanto acción de resistencia y fortalecimiento de los lazos comunitarios. Del mismo modo, y como efecto complementario, al intervenir en la esfera pública, la experiencia artística modifica sus propias convenciones y códigos. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Radice, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 155-162

Temas: Shakespeare; rewriting; found footage (appropriation); quote; Hierba Roja Teatro; Catani; García; Sánchez; Donnantuoni; Tira de prueba; Si es amor de verdad, me dirás cuanto entonces; Macbeth ; Shakespeare; reescritura; apropiación; cita; Hierba Roja Teatro; Catani; García; Sánchez; Donnantuoni; Tira de prueba; Si es amor de verdad, me dirás cuanto entonces; Macbeth

Contenido: Since the mid-1980s, dramaturgical forms started changing in La Plata’s theatrical field: from collective creation to adaptation, different operations were implemented as dramaturgical criteria. Since 2001, new dramatic operations were incorporated as well. Based on a dramaturgy of the actor, forms such as found footage (appropriation), quote and rewriting have come into play when building dramaturgical maps that allow the staging of classical plays. This paper focuses its study on three ways to stage Shakespeare classics: Tira de prueba, by Hierba Roja Teatro group; Si es amor de verdad, me dirás cuánto entonces, written and directed by Beatriz Catani and Quico García, and Macbeth, directed by Omar Sánchez. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

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Reznik, Carolina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 163-172

Temas: Aristotle; theatre; poetics; acting; performance ; Aristóteles; teatro; poética; actuación; representación

Contenido: In this paper I propose an approach to the notion of theatrical performance according to Aristotle, mainly from Poetics. I will concentrate on observing, at first, if the philosopher recognizes the show as a separate sphere. Then I will inquire about their characteristics. In conclusion, finally, I will outline a systematization of what Aristotle recognized as theatrical performance with special emphasis in the art of the actor. 
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Kacprzak, Katarzyna
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 202-216

Temas: intermediality; Lupa; La Fura dels Baus; audiovisual techniques; video ; intermedialidad; Lupa; La Fura dels Baus; técnicas audiovisuales; vídeo

Contenido: Since the last century, introduction of audiovisual technology considerably affected one of the theatrical paradigms: the actors’ performance perceived in their true dimension. Based on my consideration of audiovisual media as a foreign body in theatre, I propose here a comparative approach to La Fura dels Baus and Krystian Lupa in the aspect of the intermediality. La Fura dels Baus pioneered with new technologies in theatre and opera. Then, with his approach to audiovisual techniques in acting, Lupa appears to be succumbing to historical necessity. These two concepts diverge, but they seem as justified consequences of the same starting point. The Catalan company reduced the role of actors and placed them in the audiovisual and intellectual landscape of the overall concept. Lupa used the technology to offer his actors some new degrees of freedom. This brings the theatrical expression closer to film acting and the protagonists closer to the public.
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Sapkus, Patricia - Tosoratti, Cecilia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 28 (2018); 107-113

Temas: tiempo; montaje; anacronismo; memoria; representación; Museo Ezeiza; Edipo en Ezeiza; Audivert ; time; anachronism; memory; representation; Museo Ezeiza; Edipo en Ezeiza; Audivert

Contenido: La representación teatral del pasado se juega en un tiempo desarticulado cuya anacronía pone en tensión presente, pasado y futuro. Este desajuste temporal conlleva nuevas formas de percepción y de reencuentros con la historia. Estos anacronismos del tiempo permiten redescubrir nuevas relaciones, multiplicar los puntos de vista, hacer emerger las discontinuidades que operan dentro de todo acontecimiento histórico. El análisis sobre la temporalidad en obras que escenifican el pasado reciente nos permitió pensar la dimensión estético-política del teatro contemporáneo para restaurar la memoria histórica. Para el trabajo se tomaron las nociones de tiempo (Derrida, 1998), montaje (Benjamin, 1990, 2005; Didi-Huberman, 2008), anacronismo (Didi-Huberman, 2008; 2011). 
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Oulengo, Daniela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 66-73

Temas: Cortázar; myth of the Minotaur; Los reyes; Greek tragedy; hero ; Cortázar; mito del Minotauro; Los reyes; tragedia griega; héroe

Contenido: The purpose of this article is to make a comparative study between the dramatic poem Los reyes, written by Julio Cortázar, and the myth of the Minotaur. The approach will start from the first connections of the author with Greek mythology and then go into the analysis of various aspects of the play. The structural level of the piece along with some of the resources of Greek tragedy used by Cortázar will also studied. Besides, in this resemantization of the classical myth, the resignification potential latent in the construction of the different characters in the light of the heroic figure will be examined.
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de la Torre Espinosa, Mario; Universidad de Granada, España
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 53-67

Temas: Liddell; Spanish Theatre; Narratology; Aufotiction; Postdramatic theatre

Contenido: El teatro de Angélica Liddell se ha constituido en un referente de la escena española gracias al éxito internacional de sus arriesgadas propuestas. Desde un posicionamiento fuertemente poético arremete contra las instituciones sociales partiendo de su yo autoficcional, realizando un interesante y desconcertante ejercicio dialéctico entre intimidad y espacio público. Sus continuas rupturas con el pacto escénico y su crítica a la Modernidad convierten su dramaturgia en un ejemplo perfecto de teatro posdramático.
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Sena, Leticia Paz
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 146-149

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Aimaretti, Maria Gabriela; CONICET - UBA
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 40-82

Temas: Theatre of the Andes; Intellectual; History; Culture ; Teatro de los andes; Intelectual; Historia; Cultura

Contenido: In this work we aim to explore the historical itinerary of the project of the group Teatro de los Andes and to study César Brie's figure as intellectual. Both individually and as a part of the group, he holds a prolific aesthetic production as well as a series of reflexive and theoretical practices developed in different supports and media. After presenting the theoretical framework from which we will study his role as intellectual, we will approach some of his reflections concerning topics such as: art and politics, the relation with the spectator, and the place of emotion and beauty.
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Martínez Agíss, Oscar
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 143-154

Temas: theatre; automat; robot; android; actor ; teatro; autómata; robot; androide; actor

Contenido: Developing a character for the stage is one of the essential labors in theatre, since it implies more than representing the form: it requires the display of its humanity in order to connect with the audience members and get them to share, for a moment, that living world happening on the scene. The current technology has brought us closer to that “super marionette” desired by Gordon Craig for the creation of a higher art, of a more noble artificiality; however, from the robotics point of view, the modern automats may be rejected by people as they get close, but don’t achieve, the perfect human likeness. So, can the android be the wonder doll that is moved by the strings of the poet, as Diderot called the great actor? Or will it scare off the audiences that are confronted with a humanity that is so close, and yet so far?
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Bevacqua, Guillermina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 265-266

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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

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Spentsas, Aris
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 204-220

Temas: going public; spectatorship; participation; research-creation; situation aesthetics ; instalaciones; espectador; situaciones construidas; participación; volverse público

Contenido: The ideas that pump out of contemporary artistic practice make it clear for us that there is no art making without its exhibition as well as no authors if there are no spectators. At this point, non-regulated participation –with no aim, limit or structure– can question, exchange or boost the roles of the artist and the spectator in order to transform space and time into sculptural artifacts. If art does not reside in the object or in its symbolic use, then it resides in the eye of the viewer and in whatever this viewer decides to do with this object. Oeuvres listed in the text emerge through various artistic mediums and use time not only as duration but also as bearer of different constrains or circumstances during which the artistic practice proposes the space in order to play within a particular context. Here, playing is a form of a personal and collective experience, which is immersed in a perpetual negotiation. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Spentsas, Aris
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 256-267

Temas: going public; time based art; participation; research-creation; situation aesthetics ; instalaciones; loop; situaciones construidas; participación; volverse público

Contenido: The ideas that pumps out of the contemporary artistic practice make us clear that there is no art making without its exhibition and also no authors exists when there are no viewers. At this point participation, with no aim, limit or structure, that is not regulated, can question, exchange or boost the roles of the artist and the viewer in order give form to space and time transforming it into sculptural artifacts. Installations are inviting the viewer to take part in its inner space of creation. Propositions in order to uncover dialogue and movement are waiting for any response; meanwhile their authors stop being artists in order to turn into viewers in search of the public. And constructed situations bring to life any sign of relations by activating diverse conditions, which are proposed to users-viewers. If art does not reside in the object, then it resides in the symbolic use of it, inside the eye of the viewer and in whatever this viewer decides to do with this object. The oeuvres listed in the text use time not only as duration but also as forms of different constrains during which, sculpture proposes a space in order to play within a context. Playing is a form of a personal and collective experience at once, immersed in a perpetual negotiation. 
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Ndri, Amon Paul
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 168-179

Temas: signifier; intermediality; freedom; avant-garde; mythical-poetical ; significante; intermedialidad; libertad; vanguardia; mitopoético

Contenido: The dialectical inclusion of related disciplines releases new forces and energies which allow the opening of the ontology of the image into a semiodrama. The chromatic contrasts contemplated in the paratextual elements of La casa de Bernarda Alba and the different mythical-poetical codes are highly intermedial, since they adopt representative techniques belonging to cinema and painting.
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Soria, Carolina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 44-52

Temas: theater of disintegration; fragmentation; neo-barroque; situation cinema; textual analysis ; teatro de la desintegración; fragmentación; neobarroco; cine de situación; análisis textual

Contenido: This article aims to propose a set of rules to systematize the irregular aesthetic that characterizes the Argentine theater of the nineties -specifically the one called “theater of desintegration”-. We propose that this aesthetic reaches in the new century a certain filmic corpus that we call situation cinema. We organize this set of rules in four areas: 1) particular conception of communication (disintegration of language and loss of referential function, auto-referential), 2) fragmentation and episodic stories, absence of logic causality, image and experience privilege over the story, unlikely plots, 3) splitting and dissolution of the characters, opaque motivations, 4) multiplication of meanings. The development of each of these rules allows us to observe that beneath them underlies a structure which characterizes the neo-baroque era in terms of Omar Calabrese (1989) and that this structure expresses itself through its formal quality, as in the exploration of the fractal dimensions and improbable connections, in the construction of complex and chaotic structures, or in the attention to detail and repetitive techniques.
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Palermo, Agustina V.
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 258-273

Temas: director; América Latina; Geirola; dirección de actores; entrevistas

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Sánchez Kutika, Santiago
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 228-240

Temas: Spam; narración; representación; performatividad; Spregelburd

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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cantú Toscano, Mario
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 1-11

Temas: World; re-projection; neo-referrals; stage dramaturgy; symbol; metaphor; dramatic progression; dramatic tension; finitude ; Mundo; re-proyección; neo-remisiones; escena; símbolo; metáfora; progresión dramática; tensión dramática; finitud

Contenido: This paper proposes an ontological description of stage dramaturgy with the purpose of finding its conditions of possibility using Heidegger’s philosophical concepts. The study avoids making moral and ethical speculations about what the director should know or do, neither about his/her abilities and knowledge. Its focus is set on process of creating a poetic world based on the heideggerian conception of world and finitude, as well as on the original sense of the symbolic. Also, the concept of stage dramaturgy will be considered as a process of sorting the poetic world through relations of dramatic progression and tension. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO