A-B C-D E F-K L M-O P Q-S T U-W
Mora, Denise
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 241-248

Temas: Fauna; Paula; representación; arte-vida; femenino-masculino

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Persino, María Silvina; Trinity College, CT, USA
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 80-89

Temas: Arias; Kaegi; city; intervention; spectator; biography; Festival Ciudades Paralelas ; Arias; Kaegi; ciudad; intervención; espectador; biografía; ficción; Festival Ciudades Paralelas

Contenido: This is a reflection about common issues and differences among the eight experiences that were part of Ciudades paralelas, which took place in Buenos Aires in November-December 2010, previously in Berlin and later in Zurich and Warsaw. The analysis will be based on these parameters: the articulation of biography and fiction, the spectator’s behavior and relevance, the selected spaces, the public vs. the private. The heterogeneity is essential to the project and it is preserved in this study.
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Manduca, Ramiro
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 63-79

Temas: Colectivo Fin de Un Mundo; Proyecto 10/52; OAMA; Interventions; Collective artivism; dependency; independence; neoliberalism ; Colectivo Fin de Un Mundo; Proyecto 10/52; OAMA; intervenciones escénicas urbanas; colectivo; dependencia; independencia; neoliberalismo

Contenido: Colectivo Fin de Un Mundo is a collective of artists that emerges in Buenos Aires during 2012. Its interventions, as defined in its declaration of principles, seek to generate “time-spaces of group expression on social issues” . With interventions in different parts of the city, they have tried to put in tension certain hegemonic historiographical readings around subjects like the Conquest of America or the Argentine independence. In this paper, I will focus particularly on their first intervention, Project 10/52, made at the 520th anniversary of the Conquest of America, and on OAMA (Organization of Friends of America), intervention done during the bicentennial of Argentine independence in July 2016. From different perspectives and aesthetics, both interventions problematize the relation between dependency and independence, while the most recent one results particularly suggestive when asotiated with the change of political sign occurred in 2015 with the assumption of Mauricio Macri as president. I will analyze the speeches articulated in both cases, the resources used and the effects and reactions of the audience, documented by the collective itself. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rucavado Rojas, Mario; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 166-179

Temas: Judith; Hebbel; Nietzsche; tragedy; dionysiac ; Judith; Hebbel; Nietzsche; tragedia; dionisíaco

Contenido: Judith's denomination as a tragedy may seem ambiguous: the supposed heroine appears triumphant, and the supposed villain impersonates a hero during part of the play. Nietzsche's notion of the Dionysian, and George Steiner's thoughts on tragedy allow us to see the clash of two perspectives in Judith: a moral worldview, of Hebrew origin, and another, pagan and tragic, based on an aesthetic justification of existence. The play's tragic element lies in the seduction of Judith by Holofernes, as it implies the triumph of a Dionysian worldview over a Hebrew one: thus an atrocious knowledge –that man's greatest crime is to be born– prevails over the demand for divine justice.
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Girotti, Bettina; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 329-332

Temas: Cano; Escuela de Marionetas; Libro disociado; El diario de Carmen; Aviones enterrados en la playa ; Cano; Escuela de Marionetas; Libro disociado; El diario de Carmen; Aviones enterrados en la playa

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Sala, Jorge
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 13-24

Temas: Agresti; Bartís; Postdictatorship; Intermediality; Excess; El acto en cuestión; Postales argentinas ; Agresti; Bartís; postdictadura; intermedialidad; exceso; El acto en cuestión; postales argentinas

Contenido: This article analyzes comparatively some key contact points between the film El acto en cuestión (Alejandro Agresti, 1993) and the proposals of the theater of resistance, particularly considering the play Postales argentinas (Ricardo Bartís, 1988). It will seek to demonstrate that both directors share the same logic of excess that governs their creations. This logic can be identified in their appeal to elements of popular Argentine culture, their predilection for the superposition of fragments and their explicit connection with Roberto Arlt’s literature. The central hypothesis assumes that the use of these resources allows both artists to establish a confrontation with the dominant cinematic and theatrical forms, as well as it brings them together on the basis of the existence of a spirit of times. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Geirola, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 1-30

Temas: Foucault; Lacan; El barro se subleva; Briski; Othelo; Chame Buendía; Dínamo; Hermida; Perotti; Tolcachir; Ilusión; Ontivero; El combate de los pozos; Garrote

Contenido: This essay will focus on 15 plays produced in Buenos Aires during June and July 2015. The proposal is to start from the Lacanian concept of “fundamental phantasm” or of “enunciation” in Foucault to approach these plays in order to detect how, beyond their plots and themes (many of them with a clear reference to the political context), the political get installed through the scenographic procedures and props which are related to the type of acting and to the aesthetical affiliation assumed by each particular staging project. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Duarte, Coca
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 42-52

Temas: Fragmentary; playwriting; Chilean theatre; artistic procedure; configuration of meaning; Barrales; Compañía la Re-sentida; Infante; Jara ; Fragmentario; dramaturgia; teatro chileno; procedimiento artístico; construcción de sentido; Barrales; Compañía la Re-sentida; Infante; Jara

Contenido: Even if the contemporary theatrical text is numerous and multifaceted, the study of new playwriting has come to some agreement: we are facing a fragmentary text, that is not at the extreme of ceasing to exist at and for the scene, but that recognizes himself as a component among others in it and not as the most decisive and fundamental element, as it was conceived for centuries.The paper examines some of the theoretical precedents of the procedure of fragmentation, its ideological suppositions and its features in four Chilean contemporary theatrical texts: H.P. (Hans Pozo) (2007) by Luis Barrales; Simulacro (2008) by La Re-sentida company; Cristo (2008) by Manuela Infante and Hombre acosado por demonios ante un espejo (2010) by Rolando Jara. I will suggest that the writing procedure of fragmentation, not only strengthens a new relationship between playwriting and stage, but it also represents a greater collaboration of the audience on the configuration of meaning of the play and deliberately breaks the mimetic bond between art and world, questioning it within the play. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cohen, Verónica Lucila
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 204-213

Temas: cuerpo vivo; cuerpo proyectado; arte; danza; cine expandido; Hombre Rebobinado; Bali ; live body; proyected body; art; dance; expanded cinema; Hombre Rebobinado; Bali

Contenido: Hombre Rebobinado de Margarita Bali combina danza con proyecciones de mapping. Este tipo de producción escénica nos enfrenta a dos problemas: por un lado, nos muestra las dicotomías entre un cuerpo vivo y un cuerpo proyectado. Este cuerpo proyectado invade el espacio escénico impregnándolo de otros espacios, pero también de otras temporalidades. Cuerpo/espacio/tiempo se relacionan entre sí en un juego de presencias y ausencias. El segundo problema: cómo se forma la narrativa en esta obra de danza/cine expandido. Ambos problemas nos llevaran a la categoría de rizoma de Deleuze y Guattari, donde cada elemento, que se presenta a medida que el tiempo transcurre, no guarda una estricta relación causal con su antecesor, sino una relación compleja con el resto de las partes a modo de raíz que se bifurca y vuelve a juntarse, en la que cada elemento va transformando al conjunto, 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Beret, Facundo; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 281-283

Temas: Dramaturgia; Copi; Reim; Tango-Charter; translation ; Dramaturgia; Copi; Reim; Tango-Charter; traducción

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Conde, Laura Gabriela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 25-46

Temas: Spam; Spregelburd; archive; memory; desubjectivation; intermediality ; Spam; Spregelburd Basura; archivo; memoria; Desubjetivación; intermedialidad

Contenido: In this paper we aim to analyze the issues of the archive and the construction of memory as key instances of the desubjectivation process in Rafael Spregelburd’s Spam. The attempts to (re)build a voice from (its own) waste (junk mail/spam) and from the diverse technological artefacts and media that configure this subjectivitity, which is always mediated or deferred, leads us to consider both notions, on the one hand, as scenic devices –that is, to inquire about intermediality relations in contemporary theater and, especially, in the playwright’s own production– and, on the other hand, as theoretical matters related to the figure of the “in-between”, which is present throughout the whole piece. Therefore, we will dedicate a significant part of the analysis to stage directions,which are configured as interval and deferral between the theatrical text and the staging, as well as an intratextual interruption. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Vargas Fonseca, Josefina; Universidad Nacional de Córdoba
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 159-163

Temas: García Lorca; Retablillo de don Cristóbal; humor; Avant-garde ; García Lorca; Retablillo de don Cristóbal; humor; vanguardia

Contenido: This work describes some avant-garde elements through an analysis of Retablillo de don Cristóbal by Federico García Lorca.
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 271-272

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Martínez, Carolina; Universidad de Castilla-La Mancha, España
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 257-274

Temas: dance; cinema; haiku; Deren; Valenciano ; danza; cine; haiku; Deren; Valenciano

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Domínguez, Juan - Munilla, Rafa - Cornago, Óscar
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 221-238

Temas: audience; participation; artistic work processes; collaboration; site-specific; Clean room; Domínguez; Munilla; Cornago ; público; participación; procesos de trabajo artístico; colaboración; intervención en el espacio público; Clean room; Domínguez; Munilla; Cornago

Contenido: Conversation about Clean Room between Juan Domínguez, the Spanish choreographer, director and performer who is author of the project, Rafa Munilla, spectator in the first and second season, and Óscar Cornago. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Tonelli, Daniel; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 301-308

Temas: Hombre rebobinado; Bali; performance; performer; framing; physical theatre; virtual theatre ; Hombre rebobinado; Bali; enmarcamiento; teatro virtual; teatro físico

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Gagliardi, Lucas
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 77-88

Temas: dramatic text; genetic criticism; Shaffer; writing; Amadeus ; texto dramático; crítica genética; Shaffer; escritura; Amadeus

Contenido: Amadeus (1979, Peter Shaffer) explores the supposed conflict between composers Mozart and Salieri. This play was re-written in several occasions (including its adaptation as the screenplay for a famous film). Those different versions show the persistent construction of an imaginary around writing, a practice which is perceived as dangerous and which, at the same time, regulates the conflictive relation between the characters. From the theoretical and methodological frame of genetic criticism, we approach writing and its representations within Amadeus, taking as objects both the dramatic text and the screenplay. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Hernández, Penélope; Universidad Experimental Libertador, Venezuela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 164-174

Temas: Venezuelan female drama; poetry; Ida Gramcko; Elizabeth Schön; Venezuela; theatre ; dramaturgia femenina venezolana; poesía; Ida Gramcko; Elizabeth Schön

Contenido: This essay aims to help understand the importance of the theatrical discourse of two Venezuelan poets: Elizabeth Schön (1921- 2007) and Ida Gramcko (1924-1994). From a hermeneutic vision, it reveals aspects of expressive uniqueness of each of the artists who are a reference in Venezuelan female drama. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Leonardi, Yanina Andrea; CONICET-Universidad de Buenos Aires - Mauro, Karina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 1-21

Temas: Actor; Identity; Work; State; Periphery ; Actor; Identidad; Trabajo; Estado; Periferia

Contenido: The central aim of this article is to investigate the problematic identity of actors as workers. We focus on the first half of the 20th Century, and we seek to reveal to which extent the roles played by the State and the theatrical field during the 1940s and 1950s contributed to promote or impede the configuration of an identity of actors as workers. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Bárcena, Fernando
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 268-292

Temas: education; common world; participation; cultural democracy; philosophy ; educación; mundo común; participación; democracia cultural; filosofía

Contenido: The full participation of the individual as a civic subject is one of the ideas that has aroused more interest in pedagogues, theorists and philosophers of education. Thus, it has been said that school is the gateway to a full exercise of civic competence. With the rise of the so called Learning Society, the insistence on the democratic function of school education has been accompanied by a set of demands on education, coming from society and the market, whose most immediate effect is a feeling of such a suffocation on learning, creating and thinking, that makes the old link between educational experience and the initiation to a common world become unrecognizable. When the only thing to transmit is that which is soccialy demanded, the erosion of education as an unpredictable experience of Bildung turns out unavoidable. Not surprising, then, that some philosophers have placed emphasis on the fact that perhaps the policy measures derived from such demands lead to a domesticated version of democracy, within which the formula no democracy without participation, whose logic it is aimed to be critically analyzed in this essay, takes its seat. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Carrascal, María F.
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 227-255

Temas: SoHo; New York City; participation; urban regeneration; alternative space; artistic counterculture ; SoHo; New York City; participación; regeneración urbana; espacio alternativo; contracultura artística

Contenido: This article reviews SoHo’s cultural and urban phenomenon as the main promoter of an unprecedented mutually beneficial relationship between art and city. This was the first deliberated experience of its kind, resulting in an innovative model of urban life based on the cooperation of a community of artists through the interaction with existing obsolete space in New York City. This article explores the development of the spatial practices by the artists of SoHo throughout this area primarily during the early 1970s. SoHo’s forgotten industrial fabric converged with revolutionary artistic forces and generated a groundbreaking urban product, the “art district”. Nonetheless, the number of art incursions, urban appropriations and collective acts would also conclude in other small scale learning, unique and strategic procedures that inspired the artists’ works in the city over the following decades. SoHo would be the prelude, the starting point for an art with urban and social responsibility, which is revealed today of great interest for those city thinkers who seek ways to build a more creative and inclusive city. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 249-252

Temas: Ingenio; circo; Rosen

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Trastoy, Beatriz
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 107-120

Temas: Laren; autoperformance; autoficción; artes visuales; didascalias ; Laren; autoperformance; autofiction; visual arts; stage directions

Contenido: La producción del artista multiplataforma Benito Laren se caracteriza por la interrelación de sus obras visuales y performáticas con un complejo entramado textual y paratextual. En una suerte de recíproca función disdascálica, las diferentes disciplinas, estéticas y lenguajes operan así en paridad de condiciones en la producción de sentido, no sólo de cada una de las obras individuales y de la lógica interna que las vincula, sino también -y fundamentalmente- de la particular autoinvención ficcional del propio creador. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Frank, Walter
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 25-32

Temas: representation; sonorous action; performance; musical composition; Water Walk; Cage ; representación; acción Sonora; performance; composición musical; Water Walk; Cage

Contenido: This paper discusses and explores conceptual implications of the piece Water Walk by John Cage, considering its relation with the idea of theater and musical composition as well as the interrelation between sound and theatrical action it presents. While there will not be a final answer to the core question about the categorization of Water Walk, this article attempts to state that this piece by John Cage presents performatic qualities that locate it closer to theater and/or performance than to musical composition. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

López-Pellisa, Teresa
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 237-242

Temas: dance; performances; digital space; identity; net ; danza; performances; espacio digital; identidad; Red

Contenido: The interview arises from the adaptation of a paper presented by Juan José Villanueva at Semiosferas. Congreso Internacional sobre Cine, Literatura, Música y Artes Escénicas, an event that took place at the Universidad de Alcalá de Henares (Madrid) in September/October, 2015.The text describes the creation process of the show Mi piel líquida//diálogos, as a project of the performing arts research platform Red Room Lab, founded by Villanueva in 2013.
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lencina, Victoria Julia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 49-56

Temas: Apátrida; Spregelburd; postdramatic; Nation State; Fiction; Reality ; Apátrida; Spregelburd; posdramático; Estado nacional; ficción; realidad

Contenido: This essay analyzes the written text of Apátrida, doscientos años y unos meses by Rafael Spregelburd, considering particularly its postdramatic procedures (as fomulated by Hans-Thies Lehmann) with the purpose of focusing on the problematization of the concept of “Nation-State”. We claim that the playwright, by appealing to certain deconstructive principles of theatrical representation, not only puts into question the frontier between reality and fiction but, also, contributes to underlining the impossibility of grasping the idea of “Nation-State”. In order to illustrate this aspect, we will analyze the superficial structure of the theater script. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Ciurans, Enric
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 178-190

Temas: participation; audience; Barcelona; Street; politic ; participación; público; Barcelona; Calle; política

Contenido: The article presents a retrospective look at the concept of participation from the shows seen since the eighties in the Barcelona’s theater, a time when the author started going to the performances. From this concept, the interpretation of what you can bring the theater and theatricality to the political and social movements that articulate from the concept of participation. 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Vidiella Pagès, Judit
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 302-320

Temas: participación; mediación; performatividad ; participation; mediation; performativity

Contenido: Este texto plantea la compleja cuestión de las prácticas artísticas participativas. Los cambios en los modos de transmisión, participación cultural y relaciones sociales, así como la irrupción de las tecnologías 2.0, con la creación de nuevas redes y esferas de intercambio entre diferentes actores, han puesto en crisis la tradicional línea divisoria entre productores y consumidores. Las crisis económicas y sociales han dado un giro político y educativo a muchos proyectos artísticos y culturales, en diálogo con políticas culturales como la Agenda 21, las Ciudades Educadoras o estrategias más neoliberales de las industrias creativas, que sitúan la dimensión artística y cultural en el centro del desarrollo social, económico, ambiental, implicando la ciudadanía, el trabajo social, la educación, la mediación y otras esferas. La necesidad de muchos centros de arte, museos, salas de teatro y equipamientos, de justificar sus programaciones y fidelizar y atraer nuevos públicos, pero también la irrupción de proyectos excéntricos que desbordan las instituciones artísticas y educativas, señalan la necesidad de visibilizar los dilemas y procesos participativos y colaborativos como dispositivos de conflicto y emergencia de diversidades y diferencias. 
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Fuente: Revistas Científicas de FILO

Coce, María Victoria
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 23-32

Temas: Spregelburd; La Terquedad; La mesa de los pecados capitales; Katak ; Spregelburd; La Terquedad; The deadly sin's table; Katak

Contenido: El trabajo analiza La Terquedad de Rafael Spregelburd a partir de la interpretación de la noción de terquedad como ese sin sentido de Planc de buscar obstinadamente un sentido a través de la invención de una lengua artificial, numérica y universal que anule las diferencias, basada en el anhelo del protagonista de devolverle a los hombres la facultad primitiva que Dios le dio al hombre de un habla sin lengua. Nuestra investigación se basa en un análisis de la organización temporal de los hechos en la trama, la cual se inicia y termina con el hombre primitivo, con la negación de la lengua, también de la artificial inventada por Planc, ese alfabeto numérico propuesto como solución a la multiplicación caprichosa que cada idioma hace de sus palabras. Entendemos que la obra descansa sobre una estructuración circular de la fábula que reproduce la terquedad del protagonista y contribuye a resaltar una noción de lenguaje sin relación con el mundo, un lenguaje vuelto sobre sí mismo. 
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Pereyra Fedele, Lourdes Magalí
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 89-107

Temas: Rodrigo Cuesta; Distrust; detective theater; Eros; Other/One ; Cuesta; desconfianza; teatro detectivesco; Eros; Otros/Uno; Matar al Otro

Contenido: Distrust invades the reader of Matar al Otro (Killing the Other), written by Rodrigo Cuesta. From the intrigue’s discontinuity, an insistently suspicious reading emerges, as a result of a smart manipulation of language that, disguised as a laughable and innocent game, kidnaps any possibility of rearranging of the parts until the end. Unable to fully interpret the events, readers are subjected to a process of double inquiry. While trying to put together the dispersed, superposed and repetitive fragments of the scene and to deal with the ambiguities, hesitations and dialogic isolation between the characters, the readers must gather and select information that can help them to solve the quandary, assuming an investigatory role, in a sort of police or “detective theater”, which seems to distance itself from most Argentine post-avant garde theater. Inserted in a trilogy that explores forms of distrust in human relations, the analyzed work displays factors that reveal the substance of terror and scorn towards the strange and sinister Other. A socioeconomic regime that annuls the erotic experience of the One (oneself), expressing a predominance of Ares –and not of Eros, as Byung Chul- Han points out- and that annihilates the Other, while simultaneously destroying the One. In a depressive narcissistic society, fear and hate establish the axis of this weak tower, which threats to crumble tragically and vertiginously. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO