Monchietti, Alicia - Rimoldi, Lucas
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 1-7

Temas: collaborative writing; spheres theory; duets of writers; common identity; dramaturgy; Jakob; Mendilaharzu ; escritura en colaboración; teoría esferológica; dúos de escritores; identidad común; dramaturgia; Jakob; Mendilaharzu

Contenido: In this article, we address aspects of collaborative writing between two writers in the specific field of fiction, considering mainly matters related to the text, the process and the identity. Sloterdijk’s spheres theory (Spheres I, II and III) allows us to propose that, in the spheres of duets, the writers’ sympathy, affinity of beliefs and joint efforts generate symbolically conditioned sense bells. Such affinity enables the creation and distribution of a common identity and a phantasmatic resonance that feeds the creative work. The debate between devotion and autonomy involves ethical aspects related to shared responsibilities and benefits. Our case corresponds to a duet of contemporary Argentine playwrights: Walter Jakob y Agustín Mendilaharzu (Buenos Aires, 1975). 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Trastoy, Beatriz
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014)

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rodrigues Fernandino, Jussara
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 227-236

Temas: scenic-music interaction; relationship between music and drama; scenic-musical practices; interdisciplinarity; intermediality ; interacción escénico musical; relación música-escena; prácticas escénico-musicales; interdisciplinaridad; intermedialidad

Contenido: The present study is the result of a series of research projects carried out by the author on the relationship between music and drama and its possibilities of interaction. At first, the main functions of musical aspects employed by referential theatrical directors were identified and the collected data, cross-checked with principles of music pedagogy to allow for the understanding of the interactional phenomenon in the mentioned areas. Subsequently, a practical investigation was developed applying the collected data with groups of actors and musicians. The experimentation provided a better understanding of the scenic-musical interaction through which it was possible to identify mechanisms or indicators considered capable of guiding the development of pedagogic and artistic practices, concerning the relationship between musicality and the scene.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pérez-Solís, Rocío
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 267-268

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Frejdkes, Paula
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 248-252

Temas: Zoom; Lejos; Lassizuk; Sarmiento; cuerpo; percepción visual; percepción auditiva

Contenido: Zoom and Lejos both share the same starting point but with different thesis. A body of an actress on stage by two proposals that reveal a body that’s not the same one.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Persino, María Silvina
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 21 (2015); 104-111

Temas: Binetti; Saba; Trilogía Argentina Amateur (48/33/10); Metateatralidad; Extraescena; Historia y política argentinas ; Binetti; Saba; Trilogía Argentina Amateur (48/33/10); Metatheatricality; Off-stage; Argentine history and politics

Contenido: La trilogía de Binetti y Saba aborda tres momentos de la historia política argentina de los últimos 100 años a través de tres grupos de personas que realizan actividades artísticas. En este sentido, se propone una metateatralidad que engloba a los personajes artistas y su quehacer, exponiendo las dificultades que enfrentan. Por otro lado, esta metateatralidad está en tensión con las circunstancias del exterior que nos llegan mediante los comentarios de los personajes y los ruidos de fuera: la marcha peronista del tren de Evita, los tumultos por la muerte de Irigoyen, las celebraciones del Centenario. Las articulaciones entre este afuera y este adentro respecto al hecho teatral revelan interpretaciones significativas de la obra. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Girotti, Bettina; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 108-115

Temas: Puppets; Podrecca; Teatro dei Piccoli; Variety show ; Títeres; Podrecca; Teatro dei Piccoli; Teatro de Variedades

Contenido: In 1914 Vittorio Podrecca founded the Teatro dei Piccoli, a puppet company through which he looked forward to modernize the figure theatre. The singularity of his proposal relays, on one hand, in a musical conception of the puppets, and on the other, in the shows’ structure that follows an organizing principle similar to the one present in variety shows, combining musical, circus, animals y celebrities of that time. We’ll try to show how this organization of heterogeneous elements, displayed in a variety show works in the Teatro dei Piccoli.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Mauro, Karina; CONICET-UBA
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 137-156

Temas: actuación; identidad; Yo Actor; situación de actuación; espectador ; Performance; identity; Yo Actor / Actor Self; acting situation; spectator

Contenido: La actuación es un fenómeno artístico específico que requiere una indagación teórica sistemática a partir de parámetros conceptuales propios. Uno de los aspectos fundamentales a investigar es el que atañe a la definición misma del desempeño actoral. El objetivo del presente trabajo es caracterizar a la instancia mediante la cual el sujeto se posiciona como actor ante la mirada del espectador. Consideramos que dicha instancia es del orden de lo identitario y proponemos denominarla “Yo Actor”. Nos centraremos en el análisis de las características de dicha categoría y en su funcionalidad como garante del desempeño del sujeto en situación de actuación.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rabotnikof, Nadia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 128-137

Temas: Electric Mamma; Cabrera; memory; evocation; dreams ; Electric Mamma; Cabrera; memoria; evocación; sueños

Contenido: The purpose of this paper is to analyze Monica Cabrera’s stage play Electric Mamma taking memory as the core concept, both in terms of topic and of theatrical procedures. As references to think about the theatrical theory, we will make use of Hans-Thies Lehmann and Josette Féral. In addition, we will attempt to prove that in this staging, the characters’ memories are made present in the scene and the functioning of memories itself can manifest. To address this subject, we will make use of some ideas outlined by Elizabeth Jelin within the framework of her sociological studies. Lastly, a relationship between memory and dreams will be established on the basis of Sigmund Freud’s psychoanalytic approach.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rodríguez, Lyly; La Sorbonne nouvelle, Paris 3
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 216-248

Temas: Drama; Venezuela; Venezuelan playwriting; Latin America; Realism; Religious imaginary; rebellion ; Dramaturgia; Venezuela; Realismo; Imaginario religioso; Revuelta

Contenido: 20th Century’s playwriting in Venezuela found more creative freedom through the introduction of the religious imaginary in its texts. The solidarity between the religious imaginary and reality allowed playwrights to highlight religious problems as well as social and political issues. Focus turned to questioning the nature of faith while exploring traditions and individual reactions against established rituals. Through a process of va-et-vient between epic and dramatic discourses, this particular dramatic writing tackles question of the human sciences, their grasp of reality and religion. It does not attempt to study religious truths, it only tries to show how truthful of these religious representations appear in the people’s shared imaginary. This imaginary field is brought up through the different themes and forms of the texts that give us a collection of religious representations and its relations with reality.  
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Litvinoff, Diego Ezequiel
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 14-25

Temas: Biopolitics; culture; opera; image; representation; Verism ; Biopolítica; cultura; ópera; imagen; representación; verismo

Contenido: Since the end of the 19th century, the image has been identified as a privileged aspect of our society. However, considered as the exclusive result of technological development, its analysis loses sight of the real processes that underlie it, which involve transformations both in the exercise of power and in the field of cultural expression, with which it is closely connected. This text intends to locate the verista opera, based on a detailed analysis of I pagliacci by Ruggero Leoncavallo, as an immediate precursor of new mass cultural forms of the 20th century; mainly, the cinema. To do so, it expands the concept of biopolitics, acknowledging its relation to the forms of cultural expression, putting in evidence that this area is not only a mirror which reflects the political and social transformations, but one of the privileged places in which they happen. Therefore, an approach to germinal forms from which the contemporary images were developed will allow us to observe clearly the struggles and contradictions that founded them and therefore are still stalking them.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

González Cruz, Iván
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 275-275

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Moguillanes, Inés; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 282-290

Temas: El niño con los pies pintados; Brienza; dramatic theater; postdramatic theater; performance ; El niño con los pies pintados; Brienza; dramático; postdramático; performance

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Belvis Pons, Esther
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 25 (2017); 48-55

Temas: practice-based research; community; asylum; home; politics; failure; socially engaged art ; investigación sobre la práctica; comunidad; asilo; hogar; política; fracaso; arte participativo

Contenido: The article addresses participation within the framework of the concept of failure and based on an artistic project about home developed with artists under political asylum. It gives evidence of the fissures and ethical issues of the apparatuses used in the practice-as-research process in order to reveal in which moments the idea of participation is overrun by the poetics of the body. Besides, it also reflects on the role of the artist in this type of works as mediator in processes that wish to produce a sense of community. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Leonardi, Yanina Andrea
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 261-264

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rosas A., Luis Alberto; Universidad Experimental de las Artes, Venezuela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 249-270

Temas: Venezuelan theater; Venezuelan dramaturgy; Bolivarian Revolution; Hugo Chávez; Theatre in Caracas; Hugo Chavez’s cultural policies ; Teatro venezolano; Dramaturgia venezolana; Revolución Bolivariana; Hugo Chávez; Teatro en Caracas; Políticas culturales de Hugo Chávez

Contenido: This paper aims to be a comprehensive and analytic overview of the development of Venezuelan theater in the first decade of the 21st century. We intend to analyze the co-relations present in Venezuelan theatre produced in Caracas from 2000 to 2010, and if the latter is in any manner a reaction to the political process established in the country in that decade, based on the dramaturgy written and staged in Caracas (main cultural center of the country), and the theatrical activity. It will also be our purpose to study cultural policies for theatre set forth by the revolution.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

van Muylemn, Micaela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 28 (2018); 27-52

Temas: teatro posdramático; teatro comparado; texto y escena ; Postdramatic Theatre; Compared Theatre; Text and Scene

Contenido: Tras la publicación del libro Postdramatisches Theater en 1999 de Hans-Thies Lehmann, la categoría de lo posdramático es casi ineludible en las investigaciones sobre el teatro contemporáneo, tanto el europeo como el internacional. Por ello nos interesó realizar un recorrido por la historia del término, tanto a la luz de las lecturas que ha tenido en los últimos años, y en cuanto a su gestación por parte de los diferentes teóricos que lo acuñaron. Después de 1999, Lehmann reformula y explicita ciertos aspectos que desarrolló en su investigación, basada, en parte, en el trabajo de la alemana Gerda Poschmann (1997) y en el del investigador polaco-alemán Andrzej Wirth (1980, 1987). Rescatamos las propuestas de estos dos autores, ya que contribuyen hoy a pensar la categoría mediando casi veinte años de discusiones, y pondremos en diálogo también investigaciones más recientes como las de Claire Swyzen y Kurt Vanhoutte en Bélgica, Óscar Cornago en España, Bruno Tackels (Bélgica-Francia) y Beatriz Trastoy, en Argentina. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Rauch, Laura
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 315-322

Temas: Ser o no ser; Shakespeare; El Gato Negro; mise en abyme; classic plays ; Ser o no ser; Shakespeare; El Gato Negro; mise en abyme; piezas clásicas

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Lage, Susana; Universidad Nacional de San Juan
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 01-09

Temas: minimal theatre; theatrical time; referentiality; mimesis; simulacrum ; teatro minimalista; tiempo teatral; referencialidad; mimesis; simulacro

Contenido: From Beckett –an author in the hinge between the avant-garde and the trans avant-garde- to the so called minimalist theatre in recent decades, theatre has discussed, by the means of parodic action, that quality strongly rejected by Artaud of being “God of Death”. Thus, it has developed a critical and metatheatrical inquiry that highlights the following recurrent and ambiguous question: what is time in theatre? Trans avant-garde theatre seems to embody that “present nonexistence and ineluctable necessity” of Artaud’s theatrical legacy, in an attempt to locate itself at the limit of representation.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Alexandre, Marcos Antônio
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 217-226

Temas: Aldebaran; intermediality; scenic languages; Klássico (com k); contemporary theater; GOM - Grupo Oficcina Multimédia; Mayombe Grupo de Teatro ; Aldebaran; intermedialidad; lenguajes escénicos; Klássico (com k); teatro contemporáneo; GOM - Grupo Oficcina Multimédia; Mayombe Grupo de Teatro

Contenido: Theater is a multidisciplinary art that integrates various languages in a single process. On this regard, enhancing intermediality and incorporating new mediatic resources is a constantly growing tendency in the contemporary Brazilian theatrical scene. The aim of this text is to reflect upon the plays produced in Belo Horizonte (BH) – a Brazilian city in Minas Gerais – that use diverse intermedial resources in their pro-ductions. The data analysis focuses on two groups from BH: GOM – Grupo Oficcina Multimédia and Mayombe Grupo de Teatro and their productions Aldebaran (2013) and Klássico (com K) (2013).
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Ogás Puga, Grisby
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 52-65

Temas: metatheatre; grotesque; productive reception; Pirandello; Arlt ; metateatro; grotesco; recepción productiva; Pirandello; Arlt

Contenido: This article belongs to a larger study about the forms and functions of metatheatre in Argentine drama of the twentieth century. From a comparatist theatre perspective, the focus of this work is to analyze the relationship between the grotesque and metatheatre in both Luigi Pirandello and in modern Argentine theatre. More specifically I explore Roberto Arlt’s appropriation of the Pirandellian grotesque in three of his first works: Trescientos millones (1932), Saverio el cruel (1936), El fabricante de fantasmas (1936).
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pereira de Souza, Carla Dameane
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 88-102

Temas: encuentro internacional de Teatro de Grupo Ayacucho; Odín Teatret; Tercer Teatro; Yayachkani; Contadores de Mentira ; Ayacucho Internation Meeting of Group Theater; Odin Teatret; Third Theater; Yuyachkani; Contadores de Mentira

Contenido: Este ensayo recupera la memoria y dialoga sobre el XIII Encuentro Internacional de Teatro de Grupo Ayacucho. Para ello, señala las características de sus orígenes, su relación fundacional con el Odin Teatret y la relación de éste con grupos de Latinoamérica, de forma muy particular, con el Grupo Cultural Yuyachkani del Perú y con el Grupo Contadores de Mentira, de Brasil. El ensayo aborda este evento como un espectáculo mítico en cuya importancia se puede vislumbrar la tradición de los teatros de grupos que participaron en la edición de 1978 y los encuentros artísticos que a lo largo de esos años fomentaron una proficua producción de conocimientos y experiencias sobre el hacer teatral. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Abelando, Carla Daniela
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 28 (2018); 155-162

Temas: cuerpo; presencia; acción; abismo; efímero ; body; presence; action; mise en abyme; ephemeral

Contenido: A través del cuerpo -soporte material de la actuación- y sus recursos expresivos, se encarna la condición efímera de la existencia, tanto del hecho teatral como de la vida misma, y la constante posibilidad latente de saltar al vacío, que es, al mismo tiempo, la característica indispensable de todo acontecimiento teatral, poseedor de la incertidumbre e imprevisibilidad inherentes a toda experiencia viva y mutable. Dicha temática se hace explícita en la puesta en escena En lo alto para siempre (2018) de Camila Fabbri y Eugenia Pérez Tomas, la cual interpela e incomoda la mirada del espectador, debido a la presencia de lo ausente (de la muerte) mediante acciones corporales, repetitivas y enérgicas, en un juego especular que refleja la propia naturaleza efímera de los espectadores, y que, cual puesta en abismo de su desarrollo temático en el texto dramático, tiene su mayor pregnancia en la corporalidad y materialidad puestas en juego. Para llevar a cabo el presente análisis, se abordan diversos autores que plantean los nuevos paradigmas teatrales de los últimos años, en los cuales el eje vertebrador es el encuentro de los cuerpos presentes. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Grela Reina, Constanza
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 57-65

Temas: Radio Drama; Sainete Criollo; popular genres; mass culture; entertainment ; radioteatro; sainete criollo; géneros populares; cultura de masas; entretenimiento

Contenido: Radio drama emerges in Buenos Aires in the thirties, in the midst of a hectic political and social context, and it quickly consolidates itself as a form of popular entertainment. It is the result of the fusion of diverse genres that were already established and that had already proven their effectiveness with large audiences, such as the sainete criollo and melodrama, amongst others. This article seeks to demonstrate the relations of mutual feedback between these genres and the radio theater of Buenos Aires. The purpose is also to rescue the memory of the popular expressions that entertained our predecessors. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Baumgärtel, Stephan; Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 99-125

Temas: Abreu; A Guerra Santa; Sacra Follia; contemporary dramaturgy; Brazilian dramaturgy; theatrical enunciation; performative mimesis; textual performativity ; Abreu; A Guerra Santa; Sacra Follia; dramaturgia contemporánea; dramaturgia brasileña; enunciación teatral; mimesis performativa; performatividad textual

Contenido: This paper analyses two texts by Brazilian playwright Luís Alberto de Abreu, concerning the thematic function of narrative and poetic digressions within its structure. In theatrical terms, one finds intersections of narration and dialogue, of comments and   presentations in form of dialogue, of the stage-audience axis and the intra-fictional characters axis. In doing so, the signifying center shifts from the narration of fictional actions to the performative presentation of the text as a discursive texture which is full of internal tensions. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Marrero Castro, Carmela; Universidad de Buenos Aires
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 19 (2014); 205-222

Temas: Torres Molina; Cano; Esa extraña forma de pasión; Chiquito; Dramaturgy; Politics; Realism; Dissent ; Torres Molina; Cano; Esa extraña forma de pasión; Chiquito; dramaturgias; política; realismo; disenso

Contenido: Esa extraña forma de pasión and Chiquito are both contemporary plays whose aesthetics manage to link diversely the relationship between theatre and politics. The following work aims to establish a connection between both dramaturgies in order to analyze in which way dramatic strategies approach past times and politics. Moreover, following the proposition of different theorists will be possible to recognize how the political nature lies not in certain subjects assumed as such, but on the provocation and dissent with the system of norms and values of a community. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Noguera, Lía
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 21 (2015); 34-48

Temas: Teatro colombiano; Siglo XX; Frontera; Historia; Política ; Colombian Drama; 20th Century; Border; History; Politic

Contenido: En el presente artículo nos proponemos un recorrido por el teatro colombiano del período 1960-1990, a partir de la relación teatro y frontera, a la vez que profundizaremos en los diferentes actores sociales, políticos e históricos que inciden en la narrativización de las diferentes historias que los dramas de este periodo tematizan. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla; CONICET
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 301-304

Temas: Cárdenas; La malcriada (Ópera insolente); humor; café-concert; music hall ; Cárdenas; La malcriada (Ópera insolente); humor; café-concert; music hall

Contenido:  
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Radice, Gustavo M.
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 79-90

Temas: Mannarino; Intimate Theatre; Domestic; Houses; Daily; La Plata ; Mannarino; Teatro íntimo; Domético; Casas; Cotidiano; La Plata

Contenido: The following is an interview to the theatre actor and director Juan Manuel Mannarino, who is carrying out the theatrical experience Teatro íntimo (Intimate Theatre). He explores the different theatrical possibilities in everyday domestic spaces of private houses. For the experience, Mannarino brings together a group of actors from the city of La Plata to explore and dig on the aesthetic possibilities of the theatrical language. The interview was held on July 12th.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Radice, Gustavo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 355-363

Temas: Basanta; performance; Metamorphosis; theatre; La Plata ; Basanta; performance; Metamorfosis; teatro; La Plata

Contenido: The following is an interview with the actor, dancer and performer Leonardo Basanta. It was made in July 2016, a few weeks after the performance Esto NO es la metamorfosis de Franz Kafka took place. The performance lasted five hours without pauses or intervals. The idea was to expose the actor’s body as an animal machine that is continually mutating at the eyes of the spectators. The performance was assisted in the direction of Carolina Donnantuoni and guest starring Valeria Piscicelli. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 138-141

Temas: Eran tres alpinos; Ordano, author and director ; Eran tres alpinos; Ordano, autor y director

Contenido: We analyse different aspects of Eran tres alpinos, a play written and directed by Julio Ordano, inquiring, also, about the effects that this work generates.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Etchecoin, María Lucrecia
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 67-72

Temas: scenography; Breyer; living; space; Heidegger ; escenografía; Breyer; habitar; espacio; Heidegger

Contenido: At present, scenography is not considered to be a simple instrumental resource. That’s why there is a lack of consensus on basic concepts, terminology, procedures, teaching and dissemination concerning its study. Without denying its technical roots, we expect this dimension not to deny the possibility of approaching scenery as a theoretical object. Particularly, the present communication addresses the possible dialogues between the definitions that Gastón Breyer proposes for the intelligibility of the set as an object of philosophical thought and the brief reflections on this matter expressed by Martin Heidegger in The Art and Space (1969).
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Saba, Mariano
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 261-264

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Ruesta, Manuel Francisco M.
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 22 (2015); 37-43

Temas: political theater; Rosencof; El combate del establo ; teatro político; Rosencof; El combate del establo

Contenido: Based on the agreement that artists generally embody in their works aspects from the world that surrounds them and are influenced by the ambience they are in, and considering also that the situations they experience are a source of inspiration for their creative pursuit, this essays focuses on the play El combate del establo (1985), by the Uruguayan playwright Mauricio Rosencof, who played an important political role in the Communist Party of Uruguay and afterwards in the Tupamaros National Liberation Movement, until his imprisonment in 1972. El combate del establo allows us to weave the different circles of our work at the same time as it manages to discover the dialectic relations between the text-play and the reality, both of the historical context that Uruguay went through during the years of dictatorship and of the author’s personal experiences in his journey as hostage of that dictatorship.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Sotomayor Van Rysseghem, Sibila
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 26 (2017); 113-114

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla; CONICET
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 326-331

Temas: Zayas de Lima; Tossi; theatre; Tucumán; theatre ; Zayas de Lima; Tossi; teatro; Tucumán

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Castellanos Vázquez, Tomás Axel; Tecnológico de Monterrey Campus Guadalajara, México
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 111-135

Temas: Semiotics; Musical theatre; Literary studies; Cultural products; Arts ; Semiótica; Teatro musical; Estructura literaria; Productos Culturales; Arte Teatral

Contenido: An analysis of the musical theatre as a performing art. A deconstruction of the genre is made to be studied from a semiotic and literary perspective. Hence, the main purpose is to understand the aesthetic and structural rules that define the musical comedy. Also, an analysis is made on the communication rol that musical theatre has in the unidirectional relationship between the show (sender) and the audience (receiver)
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cornago, Óscar
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 191-213

Temas: participation; interpretation; audience; asthetic; performance ; participación; interpretación; estética; público; performance

Contenido: Participation involves not only an action, also a fiction that surrounds it and gives it meaning. This article discusses some paradigmatic changes in the ways of understanding the relationship between the work and the public, and from that point the discourse of participation since the sixties. To do so, theoretically, some studies that have marked those years and others who have had special relevance in the present moment will be considered, and from the perspective of the current stage several works will be discussed from the point of view of the relation to the spectator and the way to involve him in the stage event. Participation is presented not only as the possibility of an action but as a performative element of a representation holding a fiction collectively. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO