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Barnard, Mary
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 274-283

Temas: teatro peruano; Cusco; Memoria Cultural Andina; globalización; Creación Colectiva

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Pinta, María Fernanda
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 29 (2019); 121-129

Temas: libro; teatro contemporáneo; fotografía; intermedialidad; Álvarez; Yo tenía un alma buena; (fragmento de un discurso mutilado) ; book; contemporary theatre; photography; intermediality; Álvarez; Yo tenía un alma buena; (fragmento de un discurso mutilado)

Contenido: Si pensamos en los formatos más conocidos del libro de teatro se nos figuran rápidamente dos tipos: libros de literatura dramática por un lado, y libros de historia y/o teoría teatral por otro. En los últimos años, sin embargo, un importante conjunto de publicaciones de teatro apunta a ampliar ambos formatos en, al menos, dos direcciones. En primer lugar, publicaciones que se proponen reunir experiencias de puesta en escena y textos inéditos. El libro se transforma, de este modo, en un archivo que exhibe, a su vez, las labores de la historia del teatro en su trabajo reconstructivo. En segundo lugar, publicaciones que parten de un espectáculo para producir otro artefacto, ya no un archivo de lo producido (texto o puesta en escena), sino un dispositivo que habilitan escrituras múltiples y usos diversos de la imagen. Así, el libro expande el radio de acción del espectáculo que le dio origen para incluirse en un proyecto artístico más amplio. Es el caso de Yo tenía un alma buena (fragmento de un discurso mutilado), libro de Maricel Álvarez publicado por Fundación Osde en 2015. Propongo estudiar este caso focalizando en las relaciones particulares entre teatro y fotografía y, a partir de allí, reflexionar acerca de una actividad intermedial en la línea con prácticas y estudios teatrales contemporáneos que amplían y renuevan el campo. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Zayas de Lima, Perla
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Vol. 11, núm. 23 (2016); 243-247

Temas: Viaje al corazón de las tinieblas; Queraltó; Wainer; novel; theatre; opera ; Viaje al corazón de las tinieblas; Queraltó; Wainer; novela; teatro; ópera

Contenido: The play of Alberto Wainer and Martín Queraltó is an excellent example of generic transformation. There are different levels: the historic world (Africa´s conquest), the fictional world (Conrad´s novel), and the world of the theatre and the opera (Heart of Darkness). The last one proposes the substitution of European value system by a rationalistic point of view that results in generic transformation from the pattern of an official history to its absurd and contradictory version.
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Alcázar Serrat, Ivan; Miembro del grupo de investigación Observatorio de espacios escénicos- Universitat Politécnica de Catalunya
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 34-52

Temas: Barcelona, Benet i Jornet, Raval, Drama-Realism

Contenido: In 1964, a young, unknown playwright premiered at the Teatro Romea in Barcelona the play An old, well-known odour. This play was followed by others in later decades, forming a trilogy about the Pedró district, in the historic city center. Fifty years later, we propose a series of critical notes on the playwright, the neighborhood and some of their places and works.
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Soria, Carolina; Universidad de Buenos Aires - CONICET
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 150-157

Temas: crisis; representation; theatre; society; Spregelburd; Un momento argentino ; crisis; representación; teatro; sociedad; Spregelburd; Un momento argentino

Contenido: This article aims to consider the crisis of representation in the Argentinian theatre of the nineties through an analysis of Un momento argentino (2001, Rafael Spregelburd). The sociological notion of "crisis of representation" (Pucciarelli, 2002) will allow us to address the context of the political system lead by president Menem (1989-1999). Menemism characterizes the nineties both socially and culturally and is the focus of this work, which seeks to articulate the social and artistic dimensions of this process. On a social level, the key concept of this paper refers to the estrangement of the citizen from his political party of reference, and on an aesthetic level, it points to the definitive separation between object of representation and immediate reference.
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cornago, Óscar
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 24 (2016); 214-226

Temas: representation; participation; audience; emancipation; community ; representación; participación; público; emancipación; comunidad

Contenido: This text is the result of the conversation open to the public between Roger Bernat and Óscar Cornago, once reviewed by both. This conversation took place on June 17, 2016 as part of the seminar “Performing devices and alternative modes of ‘being public ‘ “, organised by ARTEA at the National Arts Center and Museum Reina Sofia in Madrid as a part of the program Expanded theatricalities. The work of Roger Bernat began in 1996. Since then his career reflects important changes in the ways of doing and thinking the stage. Within this trajectory nothing more clearly marked his evolution as the premiere in 2008 of Dominio público. This work marks the beginning of another way to confront the stage with the public and raise new possibilities of representation and action in a collective sense. Where before there were actors now the public is taking charge of its own representation as a social fact. What does this shift? Did it really change the role of spectators and the actors in today´s society? How continue to understand the practice of theater when we are all actors in a representation in which almost all prefer not to have to participate? How to return to take charge of our own social story? 
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Beret, Facundo
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 20 (2014); 287-289

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Brando, Juan; Universidad Nacional de Mar del Plata
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 153-158

Temas: Cromwell; Hugo; Arts; Theatre; Romanticism; Grotesque; Classicism ; Cromwell; Hugo; Arte; Teatro; Romanticismo; Grotesco; Clasicismo

Contenido: This work tries to describe some elements of Romantic poetics as it was proposed by French writer Victor Hugo.
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Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Kruchónyj, A.; Taducción de Ricardo San Vicente e Iván García. Sección de Filología Eslava, Departamento de Lingüística General, Universitat de Barcelona - Matiushin, M.; Taducción de Ricardo San Vicente e Iván García. Sección de Filología Eslava, Departamento de Lingüística General, Universitat de Barcelona
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 207-228

Temas: futurism; Victory over the sun; Kruchónyj; Matiushin; San Vicente; García Sala; Jlébnikov ; futurismo; Victoria sobre el sol; Kruchónyj; Matiushin; San Vicente; García Sala; Jlébnikov

Contenido: Victoria sobre el solOpera de A. KruchónyjMusic: de M. MatiushinTranslation: Ricardo San Vicente e Iván García 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Cantú Toscano, Mario; Universidad Autónoma de Baja California, Campus Tijuana
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 18 (2013); 55-78

Temas: Stanislavsky; Freud; von Hartmann; Schopenhauer; unconscious; acting; artistic creation; idea; appearance; truth; will; habit; nature ; Stanislavski; Freud; von Hartmann; Schopenhauer; inconsciente; actuación; creación artística; idea; apariencia; verdad; voluntad; hábito; naturaleza

Contenido: In the article it shows that when Stanislavsky about the unconscious process he doesn’t mean the Freudian unconscious, but a concept made before by Eduard von Hartmann. That concept could reach the Russian master by his contact with disciples of philosopher Vladimir Soloviev and his friendship with Lev Tolstoi
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO

Noguera, Lía
En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 27 (2018); 144-162

Temas: theatre; artists; working conditions; theatre company; Podestá ; teatro; artistas; condiciones laborales; compañía teatral; Podestá

Contenido: José Podestá is an inescapable milestone in the history of Argentine theatre. The poetics of the popular actor began with him and he also consolidated the success of the dramas gauchescos and the sainetes criollos. After initiating his career in the arena of the circus as an acrobat and then as a clown, he formed and directed several theatrical companies in Uruguay and Argentina. The analyses of the theatrical works that he represented and the studies on his style of performance have been abundant throughout the history of theatrical studies. However, the study of the working conditions of the artists in the period of emergence and boom of José Podestá are almost non-existent. It is for this reason that, in this article, we aim to consider the relations between the political context of Argentina during the period 1872-1937, the working conditions in this country and the way in which performing artists experienced them, taking as a paradigmatic case the theatrical companies that José Podestá formed between the late nineteenth and early twentieth centuries. 
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Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Editor: Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró - FFyL-UBA

Fuente: Revistas Científicas de FILO