El imaginario religioso en la dramaturgia venezolana del siglo XX.

El imaginario religioso en la dramaturgia venezolana del siglo XX.

Rodríguez, Lyly; La Sorbonne nouvelle, Paris 3

En:
telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 216-248
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Drama; Venezuela; Venezuelan playwriting; Latin America; Realism; Religious imaginary; rebellion
Keywords:
Dramaturgia; Venezuela; Realismo; Imaginario religioso; Revuelta
Contenido: 
20th Century’s playwriting in Venezuela found more creative freedom through the introduction of the religious imaginary in its texts. The solidarity between the religious imaginary and reality allowed playwrights to highlight religious problems as well as social and political issues. Focus turned to questioning the nature of faith while exploring traditions and individual reactions against established rituals. Through a process of va-et-vient between epic and dramatic discourses, this particular dramatic writing tackles question of the human sciences, their grasp of reality and religion. It does not attempt to study religious truths, it only tries to show how truthful of these religious representations appear in the people’s shared imaginary. This imaginary field is brought up through the different themes and forms of the texts that give us a collection of religious representations and its relations with reality.  
Abstract: 

La presencia del imaginario religioso en la dramaturgia venezolana del siglo XX constituye un espacio de libertad dramatúrgica. La solidaridad del imaginario religioso con lo real permite develar problemáticas religiosas, pero también sociales y políticas. Se abordan, por ejemplo, asuntos relacionados con la naturaleza de la fé, las tradiciones y las revueltas sociales e individuales. Nuestro estudio intenta poner en evidencia los ejes temáticos principales y los diversos procedimientos formales que guardan relación con el encuentro entre el imaginario religioso venezolano y lo real

Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6691
ISSN 1669-6301
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 6691.oai

Cita bibliográfica:

Rodríguez, Lyly; La Sorbonne nouvelle, Paris 3 (2013-07-01).  El imaginario religioso en la dramaturgia venezolana del siglo XX..  (info:eu-repo/semantics/article).  En: telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; núm. 17 (2013); 216-248.  Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6691>