A B C D E F-H I-K L M-N O P R S T-U V-X
RDA e ISBD: historia de una relación
Escolano Rodríguez, Elena; Ministerio de Defensa, España. Subdirección General de Publicaciones y Patrimonio Cultural
En: Información, cultura y sociedad; núm. 35 (2016); 147-164

Temas: Content standard; Procedural standard; Metadata; Linked data; Cataloguing - Estándar de contenido; Estándar funcional; Metadatos; Datos enlazados; Catalogación

Contenido: The article attempts to clarify the nature of the relationship between RDA and ISBD standards in order to be able to understand their differences and links, as well as remove some misinterpretations about this relationship.                                                                                        To this end, some aspects that can affect their differences, such as type of standards, points of view, scope, origin, policies of creation and development group or organization in charge that logically justify those differences, are analyzed. They have not presented any obstacle for a right relationship with the help of the Linked Data technology. In the article, account is also given to mappings and alignments work between both standards in order to properly contribute to the Semantic Web. This knowledge is the basic requirement for current catalogers in order to use standards judiciously, with knowledge and responsibility. - El artículo trata de clarificar la naturaleza de la relación entre los estándares RDA (Resource Description and Access) e ISBD (International Standard Bibliographic Description), para poder entender sus diferencias y sus vinculaciones, a la vez que disipar ciertas malinterpretaciones sobre esta relación.                           Para ello se analiza la tipología de estándares y ciertos aspectos que pueden incidir en las diferencias como puntos de vista, alcance, origen, política de creación y grupo u organismo de elaboración, que justifica de manera lógica esas diferencias. Estas no han supuesto obstáculo alguno para una correcta vinculación con la ayuda de la tecnología Linked Data. Se da cuenta de los trabajos realizados de mapeos y alineamientos entre los estándares para contribuir correctamente a la Web semántica. Es este el conocimiento fundamental que se requiere al profesional catalogador hoy día, para poder emplearlos con criterio, conocimiento y responsabilidad.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

RDA: Resource Description and Access. El nuevo estándar de metadatos y descubrimiento de recursos en la era digital
Bianchini, Carlo; Università di Pavia, Dipartimento di Musicologia e Beni Culturali (Cremona) - Guerrini, Mauro; Università di Firenze, Dipartimento di Storia, Archeologia, Geografia, Arte e Spettacolo (SAGAS)
En: Información, cultura y sociedad; núm. 33 (2015); 97-104

Temas: RDA; Resource description and access; Semantic web; FRBR; Metadata - RDA; Descripción y acceso a recursos; Web semántica; FRBR; Metadatos

Contenido: RDA (Resource Description and Access) is going to promote a great change in cataloguing. In fact, guidelines – rather than rules – are addressed to anyone wishing to describe and make accessible a cultural heritage collection or tout court a collection: librarians, archivists, curators and professionals in any other branch of knowledge. RDA aims to make possible creation of well-structured metadata for any kind of resources, reusable in any context and technological environment. RDA offers a “set of guidelines and instructions to create data for discovery of resources”. Guidelines stress four actions – to identify, to relate (from FRBR/FRAD user tasks and ICP), to represent and to discover – and a noun: Resource. To identify entities of Group 1 and Group 2 of FRBR (Work, Expression, Manifestation, Item, Person, Family, Corporate Body); to relate entities of Group 1 and Group 2 of FRBR, by means of relationships. To enable users to represent and discover entities of Group 1 and Group 2 by means of their attributes and relationships. These last two actions are the reason of users’ searches, and users are the pinpoint of the process. RDA enables the discovery of recorded knowledge, that is any resources transmitting intellectual or artistic content by means of any kind of carrier and media. RDA is a content standard, not a display standard nor an encoding standard: it gives instructions to identify data and does not care about how to display or encode data produced by guidelines. RDA requires an original approach, a metanoia, a deep change in the way we think about cataloguing. Innovations in RDA are many: it promotes interoperability between catalogs and other search tools, it adopts terminology and concepts of the Semantic Web, it is a global standard, it can be applied by different agencies to create data. RDA is expected to be enriched by the wide community of professional, from the whole world, in a collaborative, well-aware, recognized and global perspective. By RDA, the great tradition of cataloguing goes one step further and enters in the digital age definitively. - Las directrices RDA (Descripción y Acceso a Recursos) van a promover un gran cambio en la catalogación. De hecho, pueden ser utilizadas por cualquier persona que desee describir y hacer accesible una colección de patrimonio cultural, además de los profesionales tales como bibliotecarios, archivistas, curadores y de otras ramas del conocimiento. Las RDA tienen como objetivo crear metadatos bien estructurados para todo tipo de recursos, reutilizable en cualquier contexto y entorno tecnológico; ofrecen un “conjunto de directrices e instrucciones para crear datos para el descubrimiento de los recursos”. Las Directrices abarcan cuatro acciones -identificar, relacionar (de las tareas del usuario FRBR / FRAD y ICP), representar y descubrir- y uno sustantivo: recursos. RDA permiten el descubrimiento del conocimiento registrado, es decir cualquier recurso que transmite contenido intelectual o artístico por medio de cualquier tipo de soporte y medio de comunicación. RDA es una norma de contenido, no un estándar de visualización, ni un estándar de codificación: da instrucciones para identificar los datos y no se preocupa por la forma de presentación o por la codificación de los datos producidos por las directrices. RDA requiere un enfoque original, una metanoia, un cambio profundo en la manera en que pensamos acerca de la catalogación. Las innovaciones en la RDA son muchas: se promueve la interoperabilidad entre los catálogos y otros métodos de búsqueda, se adopta la terminología y los conceptos de la Web Semántica, constituye un estándar global que puede ser aplicado por las diferentes agencias para crear datos. Se espera que las RDA sean enriquecidas por toda la comunidad mundial de profesionales, en una perspectiva de colaboración consciente, reconocida y global. Las RDA van un paso más allá de la catalogación tradicional para entrar en la era digital definitivamente.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Lectores y lecturas económicas en Buenos Aires a fines de la época colonial
Fernández Armesto, María Verónica; Universidad de San Andrés
En: Información, cultura y sociedad; núm. 13 (2005); 29-56

Temas: History of books; Economic readings; Buenos Aires; Enlightenment; Colonial period - Historia del libro; Lecturas económicas; Buenos Aires; Ilustración; Período Hispánico

Contenido: The article attempts a first look to the world of the economic readingsin Buenos Aires in the last years of the colonial period: which authors circulatedmore frequently, which books used to be found in the private libraries, and whattype of people were interested in them, starting from the inventories of privatelibraries, and indirectly, from the registration of books donations to Public Libraryin the first independent years. The postulated hypothesis is that the economicsbooks enjoyed of more freedom in the Buenos Aires late colonial period, propitiatingthe diffusion of the new ideas of the so-called “Christian Enlightenment». It wasin this context, characterized by the active presence of the clergy and the officialsof the viceregal administration, (i.e., the members of the two Powers: the Crownand the Church), and an increasingly influential mercantile sector, which constitutedthe readers of economic works. On the other hand, the analysis of the librariesinventories shows how frequently the Spanish and Italian authors appeared, throughtranslations, adaptations or copies like other European economists’ middlemen. - El artículo intenta una primera mirada al mundo de las lecturas económicasen Buenos Aires en los últimos años del período colonial: qué autorescirculaban con mayor profusión, cuáles obras se privilegiaban en las bibliotecasprivadas y qué público lector se interesaba en ellas, a partir de los inventarios debibliotecas privadas e, indirectamente, del registro de donaciones de libros a laBiblioteca Pública en los primeros años independientes. Se postula como hipótesisla mayor libertad de que habrían gozado los libros de economía en el BuenosAires finicolonial, para propiciar la difusión de las nuevas ideas que surgíande la mano de la llamada “Ilustración cristiana”. En este contexto, caracterizadopor la activa presencia del clero y de los funcionarios de la administraciónvirreinal (es decir, los miembros de los dos poderes, Corona e Iglesia) y unsector mercantil cada vez más influyente, se constituyó el público lector de lasobras de economía. Por otra parte, el análisis de los inventarios de bibliotecasmuestra la frecuencia con que aparecen los autores españoles e italianos queactuaron, ya sea por medio de la traducción, la adaptación o la copia, comointermediarios de otros economistas europeos. 
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Clubs de lectura: ¿Una práctica relevante hoy?
Álvarez Álvarez, Carmen; Universidad de Cantabria
En: Información, cultura y sociedad; núm. 35 (2016); 91-106

Temas: Reading club; Dialogic reading; Literary gathering; Reading competence - Club de lectura; Lectura dialógica; Tertulia literaria; Competencia lectora

Contenido: Relevant reading practices nowadays are framed under the paradigm of dialogic reading, giving relevance not only to reading but also the interaction among readers. One of these practices is a book club. They have been developed in Spain for thirty-five years in public libraries, bookstores, community centers, etc. Despite their long excistence in practice, empirical research on reading clubs is practically incipient. In this article we present the results of a qualitative research (open questionnaire, interviews and participant observation), in which we analyzed five aspects, in our opinion, fundamental: (1) the relevance of reading for those involved in clubs, (2) their reasons for participating in them, (3) selected readings, (4) the development of face meetings among its members, and (5) their current status and suggestions for their improvement. The final conclusion is that, today, book clubs are relevant. - Las prácticas de lectura más relevantes en la actualidad se enmarcan en el paradigma de la lectura dialógica, dando relevancia no solo a la lectura sino también a la interacción entre lectores. Una de estas prácticas son los clubs de lectura, que en España se vienen desarrollando desde hace treinta y cinco años: en bibliotecas públicas, librerías, centros cívicos, etc. Pese a su dilatada trayectoria en la práctica, la investigación empírica sobre los clubs de lectura es prácticamente incipiente. En este artículo mostramos los resultados de una investigación cualitativa (cuestionario abierto, entrevistas en profundidad y observación participante), en la que analizamos cinco aspectos, a nuestro juicio, fundamentales: (1) la relevancia que tiene la lectura para las personas que participan en los clubs, (2) sus razones para participar en ellos, (3) las lecturas seleccionadas, (4) el desarrollo de los encuentros presenciales entre sus miembros y (5) la actualidad de los mismos y propuestas de mejora. La conclusión final es que hoy los clubs de lectura constituyen una apuesta relevante y actual.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Lectura, biblioteca e inclusión social: importancia de la promoción de la lectura en comunidades ribereñas en Amazonas, Brasil
de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
En: Información, cultura y sociedad; núm. 34 (2016); 93-106

Temas: Reading Promotion; Social inclusion; Riverside communities; Amazonas; Brazil - Promoción de la lectura; Inclusión social; Ribereños; Amazonas; Brasil

Contenido: Reading is a key factor for life in society, yet there are people who have not appropriated this habit. This theme has been the focus of various research and academic and scientific events, always with the intention of making it accessible to all. Brazil is known for its huge extension, but suffers from inefficiency in the implementation of this type of projects. The State of Amazonas occupies the largest land area of the country; in addition, the river transport is the only way to access to many communities. The article describes developed activities with the intention of bringing the reading to the riverside communities in an attempt to democratize access to books and reading in the absence of public libraries, contributing to the process of informational inclusion in the current society of information and knowledge where the issue of reading is a challenge even if it is an essential condition, there are illiterate people who need to be included in order to guarantee their participation as citizens. - La lectura es un factor clave para la vida en sociedad; sin embargo, hay personas que no se han apropiado de esta práctica. Este tema ha sido objeto de varias investigaciones e instancias académicas y científicas, siempre con el objetivo de lograr que la lectura sea accesible a todos. Brasil es conocido por su enorme extensión, pero carece de eficiencia en la ejecución de dichos proyectos. El Estado de Amazonas ocupa la superficie terrestre más grande del país; además, el transporte fluvial por los ríos es la única forma de acceso a las comunidades. El artículo describe un conjunto de actividades con el fin de acercar la lectura a las comunidades ribereñas, en un intento de democratizar el acceso a los libros y la lectura en ausencia de las bibliotecas públicas contribuyendo, de este modo, al proceso de inclusión informacional en la sociedad actual de la información y del conocimiento, donde la cuestión de la lectura es un desafío y, aunque sea una condición esencial, todavía existen analfabetos que necesitan ser incluidos con el fin de garantizar su participación como ciudadanos.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Contardi, Silvia; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 21 (2009); 97-100

Contenido: Reseña.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Giudici, Adriana
En: Información, cultura y sociedad; núm. 26 (2012); 124-126

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Currás, Emilia; Facultad de Ciencias Universidad Autónoma de Madrid Cantoblanco, 28049-Madrid
En: Información, cultura y sociedad; núm. 22 (2010); 125-127

Contenido: Reseña.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Reflections on an anniversary
Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas Facultad de Filosofía y Letras- UBA
En: Información, cultura y sociedad; núm. 16 (2007); 5-12

Temas: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas; Bibliotecología; Investigación científica; Argentina; INIBI - Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas; Argentina; INIBI; Librarianship; Scientific research

Contenido: Con motivo del cumplirse el 40 aniversario de la creación del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas – INIBI (Facultad de Filosofía y Letras – Universidad de Buenos Aires), su directora bosqueja una breve historia de esta entidad de investigación. Ubica al INIBI dentro de un contexto institucional más amplio, enuncia su misión y sus objetivos pasados y actuales, y rescata el legado de todos quienes a través de los años contribuyeron al logro de esos propósitos - On the occasion of the 40th anniversary of the creation of Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas – INIBI (Facultad de Filosofía y Letras – Universidad de Buenos Aires) its director outlines a brief history of this research entity. She puts the INIBI within a broader institutional context, states its mission and objectives, past and present, and rescue the legacy of all who through the years contributed to the achievement of these purposes
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Early Reflections
Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. UBA.
En: Información, cultura y sociedad; núm. 1 (1999); 7-9

Temas: Bibliotecología; revistas académicas; Argentina; Información Cultura y Sociedad - Argentina; Información Cultura y Sociedad; Academic Journal; Librarianship

Contenido: Se establece el significado de los sustantivos que forman el título de la revista: información, cultura y sociedad. Luego se reflexiona sobre la significación e importancia que tiene la creación de una revista especializada para el Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires y se delinean sus principales características. Para finalizar se presentan los artículos del fascículo inicial y se agradece a personas e instituciones que posibilitaron la publicación de la revista. - The editor provides the meaning of nouns that form the title of the journal: information, culture and society. Then she reflects on the significance and importance of creating a scientific journal for the Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas at the Facultad de Filosofía y Letras at the Universidad de Buenos Aires and outlines its main features. In the end, she presents the articles making up the initial issue and thanked individuals and institutions that made possible the publication of the journal.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Reflections to build a bridge between generations
Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 24 (2011); 7-14

Temas: Bibliotecarios; prácticas profesionales; formación - Librarians; profesional practice; education for librianship

Contenido: El primer problema que aborda la autora es si la vocación permanece cuando las condiciones de realización cambian en forma drástica y a un ritmo acelerado, mutaciones basadas, como en Bibliotecología/Ciencia de la Información (BCI), en aspectos tecnológicos. Enumera los cambios producidos en los procedimientos durante los últimos 30 años en el ejercicio profesional y académico, los que impactan en las relaciones entre las generaciones de bibliotecarios más antiguas y las más nuevas. Se afirma que la formación y el ambiente socio-económico y político, contribuyen a fijar ciertas marcas distintivas en la construcción de las identidades profesionales a lo largo del tiempo. Para tender puentes entre las diferentes generaciones la autora indica la necesidad de acordar en ciertos puntos fundamentales: reconocer que los bibliotecarios están inmersos en un movimiento político; hablar de revolución digital antes que de movimiento o evolución; definir qué formaciones profesionales hay que implementar. Los contactos fructíferos entre generaciones se logran al entender que a los bibliotecarios no los definen ni los identifican las técnicas. Su función es la de intermediarios activos entre una mente que ha registrado, en cualquier soporte, lo que ofrece a los demás y otra que busca, porque los necesita, esos contenidos. - The first problem addressed is whether the vocation remains when the achieving conditions change dramatically and in accelerated rate, mutations based, as in Library & Information Science (LIS), in technology. The author lists changes in procedures over the past 30 years in professional practice and academia, this changes impact on relationships between older generations of librarians and the newer ones. It is claimed that the formation and the socio-economic and political environment helps to establish some distinguishing marks on the construction of professional identities over time. To build bridges between generations, the author indicates the need to agree on certain fundamental points: recognize that librarians are engaged in a political movement; talk about digital revolution rather than movement or evolution; define professional education and training to implement. Fruitful contacts between generations are able to understand that librarians are not defined nor identified by the techniques. Its function is to be active intermediaries between the registers recorded in any medium by a human mind, and another that seeks, because one’s need, these contents.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Reflections on the Scientific Edition in Library Science and Information Science: The Case of Información, Cultura y Sociedad
Parada, Alejandro E.; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 21 (2009); 5-10

Temas: Información, cultura y sociedad; publicación científica; Bibliotecología; Ciencias de la Información; Argentina - Scientific Journal; Library and Information science; Argentine

Contenido: Información, cultura y sociedad cumple diez años de existencia y el autor reflexiona sobre los procesos que la han posicionado como una publicación científica, especializada en Bibliotecología/Ciencia de la Información. Esta ubicación se ha visto reforzada por la aplicación de estrictos controles académicos, ejercidos tanto por los editores de la revista como por el Consejo Editor de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Ambas instancias posibilitan un cruce fructífero entre el adentro y el afuera de la disciplina. Se consideran también los fines últimos de una publicación de este tipo en la Argentina y la dimensión existencial que la escritura le brinda a la investigación y al ejercicio profesional. Por fin, el autor se explaya sobre la búsqueda de una identidad bibliotecológica nacional y sobre la trascendencia del debate de ideas. - Información, cultura y sociedad is ten years old and the author reflects on the processes that have positioned it as a scientific journal specialized in Library & Information Science. This position has been reinforced by the application of strict academic controls, exercised both by the editors of the journal and by the Editorial Board of the Facultad de Filosofía y Letras at the Universidad de Buenos Aires. Both instances enable a successful cross between the inside and outside the discipline. He also considered the ultimate goals of a publication of its kind in Argentina and the existential dimension that writing gives to research and professional practice. Finally, the author spreads on the search for a Library Science national identity and on the importance of the debate of ideas.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

A relação entre sucesso acadêmico e biblioteca universitária: uma análise a partir dos empréstimos domiciliares em uma universidade brasileira
Hübner, Marcos Leandro Freitas; Universidade Federal de Rondônia. Departamento de Ciência da Informação - Andretta, Pedro Ivo Silveira; Universidade Federal de Rondônia. Departamento de Ciência da Informação
En: Información, cultura y sociedad; núm. 34 (2016); 45-62

Temas: University Libraries; Teaching-learning process; Academic Success; Universidade de Caxias do Sul; Brazil - Bibliotecas Universitárias; Processo de ensino-aprendizagem; Sucesso Acadêmico; Universidade de Caxias do Sul; Brasil

Contenido: This research aims to analyze the relationship between academic success and university libraries investigating whether the use of libraries and, particularly, of their loan services have concrete effects on the level of success in academic careers. We resorted to a case study by Central Library from Caixias do Sul University, making use of the testimonies of nine former students with outstanding academic performance between 2005 and 2012, along with data provided by the Library management system related to their book loans and that of their class colleagues. Our conclusions highlight that students attribute a highly relevant role to the Library in their learning and success in studies. It can also be perceived that there is a relationship between their average academic performance and the number of loans. The results we obtained suggest that the university library contributes to academic success. - O objetivo dessa pesquisa é analisar a relação entre o sucesso acadêmico e a biblioteca universitária, procurando verificar se existem efeitos concretos decorrentes da utilização dessa e, particularmente, do serviço de empréstimos domiciliares, sobre o sucesso na trajetória dos acadêmicos. Para tanto, recorreu-se a um estudo de caso junto à Biblioteca Central da Universidade de Caxias do Sul, utilizando-se dos relatos de nove ex-alunos de graduação com melhor desempenho acadêmico entre os anos de 2005 e 2012, além dos seus dados de empréstimos de livros, bem como das informações de suas respectivas turmas, fornecidos pelo sistema gerencial da referida biblioteca. Como resultado, observou-se que os alunos entrevistados atribuíram um papel relevante à biblioteca para sua aprendizagem e êxito nos estudos, assim como foi possível perceber uma relação entre a média de desempenho acadêmico e o número de empréstimos. Os resultados obtidos sugerem que a biblioteca universitária contribui para o sucesso acadêmico.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Open access repositories in higher education institutions in Mexico, an initial review using the SCOT methodology
Tenorio Sepúlveda, Gloria Concepción; Tecnológico de Estudios Superiores de Chalco - Martínez Reyes, Magally; Universidad Autónoma del Estado de México - Soberanes Martín, Anabelem; Universidad Autónoma del Estado de México
En: Información, cultura y sociedad; núm. 40 (2019): Junio; 117-130

Temas: Repositorios; Acceso Abierto; Instituciones de Educación Superior; Diseminación de Conocimiento; México - Repositories; Open Access; Higher Education Institutions; Dissemination of knowledge; Mexico

Contenido: El objetivo del artículo es presentar un panorama de los repositorios de acceso abierto de las Instituciones de Educación Superior en México, se realizó un análisis de once repositorios mediante la primera fase de la metodología SCOT donde se destaca, por un lado, las ventajas de incluir la producción académica en este tipo de repositorios y, por otro, los desafíos que esto puede tener a nivel institucional para sus responsables y a nivel personal para los autores de los materiales educativos. Se aportan elementos de discusión para la comunidad académica y científica que decida involucrarse en este tema. Se analizan los repositorios de las IES de México registrados con mayor número de recursos en OpenDOAR uno de los directorios de mayor aceptación a nivel mundial, y se concluye que estos repositorios son una alternativa significativa de visibilidad de recursos, que se mantiene una tendencia creciente en cantidad y calidad de recursos alojados en los repositorios de acceso abierto. Asimismo, es importante evidenciar políticas e implementar procedimientos que aseguren su calidad y capacitar al personal involucrado en el mantenimiento del repositorio, ya que se requiere de un equipo de trabajo holístico. - The aim of this article is to present an overview of the open access repositories ofHigher Education Institutions in Mexico. An analysis of eleven repositories throughthe first phase of the SCOT methodology was carried out, highlighting, on one hand,the advantages of including academic production in this type of repositories and, onthe other hand, the challenges that this may have for the authors at a personal level,and fot the institutions by those responsible for them. Elements of discussion areprovided for the academic and scientific community that decides to get involved inthis topic. The repositories of the Mexican IES registered with the largest number ofOpenDOAR (one of the most widely accepted directories worldwide) resources areanalyzed and it is concluded that these repositories are an interesting alternative forthe visibility of resources, which maintains a growing trend in quantity and quality ofresources housed in the open access repositories, it is also important to evidence andimplement policies and procedures that ensure their quality and train the personnelinvolved in the maintenance of the repository, since it requires a holistic work team.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Subject areas in Library and Information Science Latin American journals in Spanish language (2008-2016)
Mancini, Ignacio; Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Argentina - Riveiro, Manuel; Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani-IIGG, Argentina Universidad Nacional Arturo Jauretche, Instituto de Ciencias de la Salud Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Argentina - Ramírez Ibarra, Ivalú; Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Argentina
En: Información, cultura y sociedad; núm. 40 (2019): Junio; 13-30

Temas: Bibliotecología y Ciencia de la Información; Revistas científicas; Bibliometría; Clasificación del conocimiento; América Latina - Library and Information Sciences; Scientific journals; Bibliometrics; Knowledge Organisation; Latin America

Contenido: Introducción: Las revistas de investigación constituyen el núcleo del campo de conocimiento de una disciplina científica. En el caso de las disciplinas con gran desarrollo del ejercicio profesional, también conforman este núcleo algunas revistas menos rigurosas con respecto a la naturaleza de sus contenidos y sus requisitos formales. Objetivo: Describir perfiles temáticos por revista y país a partir del análisis de artículos de las revistas latinoamericanas de Bibliotecología en español (2008-2016). Se busca detectar tendencias locales e identificar áreas de vacancia. Metodología: A través un análisis cuantitativo básico se caracterizan las revistas latinoamericanas de Bibliotecología en español para el período señalado. Se elabora una base de datos con los artículos de las publicaciones identificadas. Resultados: Se identificaron un total de 28 títulos de revistas y 2388 artículos. Se señala disparidad entre países en la cantidad de títulos y artículos. No se identifican tendencias temáticas significativas por subregión. - Introduction: Research journals form the core of the field of knowledge of a scientific discipline. In the case of profession-oriented disciplines, some “not-as-scientific-as-others” journals also define this core. Objectives: To Describe thematic profiles by journal and country from the analysis of articles of Latin American Librarianship and Information Science (LIS) journals in Spanish language (2008-2016), and to detect local trends and identify areas of vacancy. Methodology: Through a basic quantitative analysis, Latin American LIS Journals are characterized for the period indicated. A database with the articles of the publications identified is made. Results: A total of 28 journal titles and 2388 articles have been collected. Disparity between countries is identified in the quantities of titles and articles. No significant thematic trends are identified by subregion.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Established requirements for ISO standards for permanent papers
Araujo, Juan Facundo; Instituto Nacional de Tecnología Industrial (INTI). INTI -Extensión y Desarrollo, Biblioteca Central/INTI-Celulosa y Papel. Av. Gral. Paz 5445, San Martín, Pcia. Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 24 (2011); 87-96

Temas: Papel permanente; ISO; Acidez; Conservación - Permanent paper; ISO; Acidity; Conservation

Contenido: El patrimonio documental nacional e internacional se encuentra en su gran mayoría en soporte papel. A partir de la industrialización en la manufactura de dicho material se ha producido papel con niveles de acidez, que sumado a otros factores, ha sido causante del deterioro de este tipo de patrimonio documental. En las últimas décadas, con la incorporación de nuevos procesos dentro de la producción papelera se ha resuelto en parte dicha problemática. El organismo internacional de normalización ISO ha redactado dos normas al respecto: la norma ISO 9706 e ISO 11108. Con la difusión y recomendación de uso del papel permanente para la conservación del patrimonio documental a largo plazo, se hace imprescindible conocer dicha normativa e informarse al respecto. En el presente artículo se describen las variables en la fabricación del papel que influyen en la permanencia de los papeles. También se determinan los conceptos y antecedentes que rodean ambas normas ISO, así como las características principales y partes que componen las mismas. Como anexo se consigna un glosario con los principales términos técnicos utilizados. - Most of the national and international documentary heritage are on paper. From industrialization in the manufacture of such material, paper with acidity levels has been produced which, together with other factors, has been causing the deterioration of this type of documentary heritage. In recent decades, with the incorporation of new paper production processes this problem has been partly solved. The international standards organism ISO has drafted two rules in this connection: ISO 9706 and ISO 11108. With the spread and recommendation for the use of permanent paper for preservation of documentary heritage in the long term, it is essential to know the standards and be well informed. This article describes the variables in the manufacture of paper that influence the permanence of the papers. It also identifies the concepts and history that surround both ISO standards  and the main characteristics and component parts of them. The annex provides a glossary of key technical terms used.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Una relectura del encuentro entre la Historia del Libro y la Historia de la Lectura. (Reflexiones desde la Bibliotecología / Ciencia de la Información)
Parada, Alejandro E.; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 23 (2010); 91-115

Temas: Library History; History of the Book; Book History; History of Reading; New History of the Book; New Library History; New Book History. - Historia del Libro y de las Bibliotecas; Historia de la Lectura; Nueva Historia del Libro.

Contenido: In this article a re-reading of the present convergence of several fields of study: The New History of Culture; the History of Book and the Libraries; the Bibliography; the History of Reading, among other areas related to the universe of printed culture. Reflections derived from that phenomenon are articulated from a particular discipline: Library and Information Science. The work is developed in two different parts that are strongly related: The «Meeting between the History of Book and the History of Reading», and a set of «Reflections on the New History of Book and of the Libraries - En el presente artículo se procede a una relectura de la confluencia actual de diversos campos de estudio: la Nueva Historia de la Cultura, la Historia del Libro y de las Bibliotecas, la Bibliografía, la Historia de la Lectura, entre otras especialidades relacionadas con el universo de la cultura impresa. Las reflexiones que suscita este fenómeno se articulan desde una disciplina en particular, la Bibliotecología / Ciencia de la Información. El trabajo se desarrolla en dos partes diferentes pero fuertemente vinculadas: el «Encuentro entre la Historia del Libro y la Historia de la Lectura», y un conjunto de «Reflexiones sobre la Nueva Historia del Libro y de las Bibliotecas».
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Díaz Jatuf, Julio; Cátedra: Desarrollo de la colección y de los servicios de acceso Departamento de Bibliotecología y Ciencia de la Información Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 27 (2012); 136-138

Contenido: (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas (INIBI) - Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 13 de julio 2012 )
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Díaz Jatuf, Julio; Biblioteca «Prof. Dr. José Arce» Facultad de Odontología- Universidad de Buenos Aires
En: Información, cultura y sociedad; núm. 11 (2004); 135-136

Contenido: Reseña.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

Spedalieri, Graciela; Centro de Recursos Informativos. Embajada de los Estados Unidos en la Argentina
En: Información, cultura y sociedad; núm. 19 (2008); 109-111

Contenido: Reseña.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA

El Derecho al olvido y la persistencia de la memoria
Silberleib, Laura; Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Bibliotecología
En: Información, cultura y sociedad; núm. 35 (2016); 125-136

Temas: Libraries; Internet; Personal rights; Right to information; Right to privacy; Personal information; Protection of personal data; Civil liability; Repair of damage - Bibliotecas; Internet; Derechos personalísimos; Derecho a la información; Derecho a la intimidad; Datos personales; Protección de los datos personales; Responsabilidad civil; Reparación del daño

Contenido: This work focuses on the current information society and telecommunications, and more specifically on the Internet environment, to develop the scope of the “right to be forgotten”.              Said expression is the one that guarantees, to the physical persons that so require, that the information that has been published about them in Internet is removed from the Web under certain conditions and by the same means by which it was incorporated, thus protecting its rights to intimacy, honor and dignity, in a healthy balance with the right to information and freedom of expression, all of them encompassed within the most personal rights.         The current relevance of this theme leads also to reconsider the role of libraries, among the emergence of this right, as defenders of the persistence of memory, always framing their activity within a healthy compensation between the protection of personal data and freedom of expression and information, and resolutely supporting the pillars of historical memory and the collective identity of society as a whole. - Este trabajo se enfoca en la actual sociedad de la información y las telecomunicaciones, y más específicamente en el entorno de Internet, para desarrollar el alcance del “derecho al olvido”, también llamado “derecho a ser olvidado”.        Dicha expresión es la que garantiza, a las personas físicas que así lo requieren, que la información que se haya publicado sobre ella en Internet sea removida de la Web bajo ciertas condiciones y por los mismos medios por los que fue incorporada, protegiendo así sus derechos a la intimidad, al honor, y a la dignidad, en un sano equilibrio con el derecho a la información y a la libertad de expresión, todos ellos englobados dentro de los derechos personalísimos.               La actualidad de esta temática conduce a reflexionar también sobre el rol que desempeñan las bibliotecas, frente al surgimiento de este derecho, como defensoras de la persistencia de la memoria, siempre enmarcando su actividad dentro de una sana compensación entre la protección de los datos personales y la libertad de expresión e información, y sosteniendo decididamente los pilares de la memoria histórica y la identidad colectiva de la sociedad en su conjunto.
...ver más

Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article  |   Formato: application/pdf

Aporte: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - FFyL-UBA