Alfabetización informacional y biblioteca neoliberal: hacia un nuevo paradigma


Information literacy and neoliberal library: Towards a new paradigm

Martin Valdunciel, M. Engracia; Universidad de Zaragoza, Biblioteca de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, Huesca, España

En:
Información, cultura y sociedad; núm. 39 (2018): Diciembre; 129-138
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Fecha:
2018-11-05
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Neoliberalismo; Alfabetización informacional; Capitalismo académico; Discurso; Bibliotecas universitarias; Tecnocracia; Mercado
Temas 2:
Information literacy; Neoliberalism; Academic capitalism; Discourse; Academic libraries; Technocracy; Market
Contenido: 
El trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la práctica discursiva relativa a la alfabetización informacional a partir del comentario de un texto de M. Seale (2013): “La biblioteca neoliberal”. La autora propone una mirada histórica, interdisciplinar y crítica para abordar el estudio de las claves conceptuales, sociales y políticas que subyacen a la alfabetización informacional. Seale se distancia de las visiones tecnocráticas y ahistóricas para contextualizar la alfabetización informacional en la lógica de la “sociedad de la información” y el capitalismo académico de finales del siglo pasado en los Estados Unidos de América. El estudio de Seale resulta relevante pues implica ópticas políticas y educativas que, normalmente, son invisibilizadas dentro del campo académico y bibliotecario.
Contenido 2: 
This work aims to reflect the discursive practice in relation to information literacy through a comment in a M. Seale’s (2013) chapter: “The neoliberal library”. A critical, historical and interdisciplinary perspective is adopted by the author in order to address the analysis of the conceptual, social and political keys that underlie information literacy. Seale does not agree with technocratic and ahistoric visions about information literacy so its origin is framed within the logic of “information society” and academic capitalism in the eighties in the EEUU. Seale’s work is important as it involves political and educational perspectives that are usually hidden within the academic and librarian field.
Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/5293
ISSN 1514-8327 (impreso)
ISSN 1851-1740 (electrónico)
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 5293.oai

Cita bibliográfica:

Martin Valdunciel, M. Engracia; Universidad de Zaragoza, Biblioteca de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, Huesca, España (2018-11-05).  Alfabetización informacional y biblioteca neoliberal: hacia un nuevo paradigma.  (info:eu-repo/semantics/article).  En: Información, cultura y sociedad; núm. 39 (2018): Diciembre; 129-138.  Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/5293>