Alternativa Orientadora en Alfabetización Informacional para estudiantes universitarios desde la Biblioteca


Information Literacy Guiding Alternative for University Students from the Library

Rodríguez Castilla, Liuris; Instituto Superior Politécnico "José A. Echeverría" (CUJAE) Dirección: Calle 114, No. 11901. Entre 119 y 129. Cujae. Marianao. Ciudad de La Habana.
Sánchez-Chávez, María Teresa; Universidad de las Ciencias Informáticas, Carretera a San Antonio de los Baños km 2 ½. Rpto. Torrens. Boyeros. La Habana
Cabrera Ramos, Juan Francisco; Instituto Superior Politécnico "José A. Echeverría" (CUJAE) Dirección: Calle 114, No. 11901. Entre 119 y 129. Cujae. Marianao. Ciudad de La Habana.
Díaz-Bravo, Tito; Universidad de las Ciencias Informáticas, Carretera a San Antonio de los Baños km 2 ½. Rpto. Torrens. Boyeros. La Habana

En:
Información, cultura y sociedad; núm. 30 (2014); 105-126
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Fecha:
2014-06-01
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Alfabetización informacional; ALFIN; Universidad de las Ciencias Informáticas; UCI; Habilidades informacionales; Bibliotecas universitarias; Cuba
Temas 2:
Information Literacy; ALFIN; University of Informatics Sciences; UCI; Information skills; University libraries; Cuba
Contenido: 
En la presente investigación se describen los antecedentes y aspectos teóricos conceptuales de la alfabetización informacional (ALFIN) en el mundo, en Cuba y en la Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI). Se propone una alternativa orientadora de ALFIN apoyada en las habilidades que presenta el modelo Big6, acorde con las características de la Universidad. Se realiza un diagnóstico para determinar las habilidades de ALFIN en los estudiantes de primer año de la Facultad 2 de la UCI, dirigido a desarrollar sus destrezas informacionales y satisfacer con ello sus necesidades de información. Se constata la efectividad de la propuesta a partir de su aplicación en un grupo de estudiantes en la UCI.
Contenido 2: 
: The present research describes the conceptual background and theoretical aspects of Information Literacy in the world, in Cuba and in the University of Informatics Sciences (UCI). A literature review is carried out in order to propose a guiding alternative on Information Literacy relying on the skills introduced by the Big6 model, according to the characteristics of the University. The current situation is analyzed and on the basis of this background, a diagnosis is carried out to determine the state of Information Literacy in first year from Faculty 2 at the UCI, aimed to develop their information skills and meet their information necessities. A guiding alternative for information literacy is proposed, and its effectiveness is verified from its application to a group of students at the UCI.
Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/668
ISSN 1514-8327 (impreso)
ISSN 1851-1740 (electrónico)
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 668.oai

Cita bibliográfica:

Rodríguez Castilla, Liuris; Instituto Superior Politécnico "José A. Echeverría" (CUJAE) Dirección: Calle 114, No. 11901. Entre 119 y 129. Cujae. Marianao. Ciudad de La Habana. ; Sánchez-Chávez, María Teresa; Universidad de las Ciencias Informáticas, Carretera a San Antonio de los Baños km 2 ½. Rpto. Torrens. Boyeros. La Habana ; Cabrera Ramos, Juan Francisco; Instituto Superior Politécnico "José A. Echeverría" (CUJAE) Dirección: Calle 114, No. 11901. Entre 119 y 129. Cujae. Marianao. Ciudad de La Habana. ; et al. (2014-06-01).  Alternativa Orientadora en Alfabetización Informacional para estudiantes universitarios desde la Biblioteca.  (info:eu-repo/semantics/article).  En: Información, cultura y sociedad; núm. 30 (2014); 105-126.  Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/668>