Itinerarios posibles de producción de conocimiento en Bibliotecología/Ciencia de la Información


Possible Itineraries in the Production of Knowledge in Library and Information Science

Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires

En:
Información, cultura y sociedad; núm. 22 (2010); 79-98
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Fecha:
2010-06-01
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Investigación en Bibliotecología; Carrera de investigador; Argentina
Temas 2:
Research in Library Science; Training of researchers; Argentina
Contenido: 
Se encara un acercamiento panorámico a los posibles trayectos que puede elegir un graduado en Bibliotecología para iniciarse como investigador. Para esto, se conjuga la reflexión teórica con la experiencia personal de la autora. A partir de un análisis de los conceptos incluidos en el título del artículo se ubica su contenido dentro del marco teórico de la epistemología social para anclar en la idea de construcción social del conocimiento científico. En este contexto se dilucidan las connotaciones asociadas con Biblioteconomía, Bibliotecología, Documentación y Ciencia de la Información con un enfoque que combina lo etimológico con lo histórico más las actuales corrientes teóricas. Se presenta un cuadro orientador donde se distinguen los diferentes objetos de estudio. Se analiza el panorama que ofrece el sistema argentino de investigación científica, donde los organismos nacionales de investigación proporcionan un marco institucional que falla en la identificación y correcta descripción de las disciplinas involucradas en nuestra área de estudio, produciendo, en consecuencia, reiterados conflictos y obstáculos que deben resolver y sortear quienes deseen dedicarse a la investigación. A continuación se presentan tres vías posibles para ingresar, como individuos, al sistema formal de investigación: la carrera académica en la universidad, el CONICET y los estudios de postgrado. Se concluye con cinco recomendaciones orientadas a lograr el reconocimiento y la inclusión unificada de nuestra disciplina; a elaborar listados de especialistas para crear comisiones de evaluación ad hoc; a implementar carreras de postgrado; a fortalecer o a crear programas de doctorado; a compilar un registro de las experiencias de postgrado.
Contenido 2: 
This is an attempt to provide a panoramic view of the possible paths open to graduates in Library Science at the start of a career in research in the field. Towards that aim, reflection on theory is blended with personal experience. Following analysis and discussion of the concepts included in the title of the article, the content is set within the framework of reference of social epistemology and the concept of scientific knowledge as a social construct. The connotations associated with Librarianship, Documentation and Information Science are further refined in this context with an approach that combines historical/etymological perspectives in the light of current theoretical approaches. A table is provided for guidance with different study areas clearly marked. The options afforded by the Argentinean system for scientific research are analyzed and its weaknesses identified as the failure of institutions to provide accurate descriptions of the disciplines involved in our field, which often leads to confusion and conflict for those wishing to devote themselves to research. Three itineraries towards access to the formal system of scientific research are offered as choices: the academic track at university, the CONICET (National Council for Research in Science and Technology), and advanced studies. Five recommendations are made towards the inclusion and recognition of our discipline , the drawing of lists of experts that will sit on committees for ad-hoc evaluation and assessment, the implementation of post graduate courses of study, the enhancement and creation of doctoral programmes, and the setting up of a register of post graduate study experiences.
Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/764
ISSN 1514-8327 (impreso)
ISSN 1851-1740 (electrónico)
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 764.oai

Cita bibliográfica:

Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires (2010-06-01).  Itinerarios posibles de producción de conocimiento en Bibliotecología/Ciencia de la Información.  (info:eu-repo/semantics/article).  En: Información, cultura y sociedad; núm. 22 (2010); 79-98.  Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/764>