Reflexiones para construir un puente entre generaciones


Reflections to build a bridge between generations

Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires

En:
Información, cultura y sociedad; núm. 24 (2011); 7-14
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Fecha:
2011-06-01
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Bibliotecarios; prácticas profesionales; formación
Temas 2:
Librarians; profesional practice; education for librianship
Contenido: 
El primer problema que aborda la autora es si la vocación permanece cuando las condiciones de realización cambian en forma drástica y a un ritmo acelerado, mutaciones basadas, como en Bibliotecología/Ciencia de la Información (BCI), en aspectos tecnológicos. Enumera los cambios producidos en los procedimientos durante los últimos 30 años en el ejercicio profesional y académico, los que impactan en las relaciones entre las generaciones de bibliotecarios más antiguas y las más nuevas. Se afirma que la formación y el ambiente socio-económico y político, contribuyen a fijar ciertas marcas distintivas en la construcción de las identidades profesionales a lo largo del tiempo. Para tender puentes entre las diferentes generaciones la autora indica la necesidad de acordar en ciertos puntos fundamentales: reconocer que los bibliotecarios están inmersos en un movimiento político; hablar de revolución digital antes que de movimiento o evolución; definir qué formaciones profesionales hay que implementar. Los contactos fructíferos entre generaciones se logran al entender que a los bibliotecarios no los definen ni los identifican las técnicas. Su función es la de intermediarios activos entre una mente que ha registrado, en cualquier soporte, lo que ofrece a los demás y otra que busca, porque los necesita, esos contenidos.
Contenido 2: 
The first problem addressed is whether the vocation remains when the achieving conditions change dramatically and in accelerated rate, mutations based, as in Library & Information Science (LIS), in technology. The author lists changes in procedures over the past 30 years in professional practice and academia, this changes impact on relationships between older generations of librarians and the newer ones. It is claimed that the formation and the socio-economic and political environment helps to establish some distinguishing marks on the construction of professional identities over time. To build bridges between generations, the author indicates the need to agree on certain fundamental points: recognize that librarians are engaged in a political movement; talk about digital revolution rather than movement or evolution; define professional education and training to implement. Fruitful contacts between generations are able to understand that librarians are not defined nor identified by the techniques. Its function is to be active intermediaries between the registers recorded in any medium by a human mind, and another that seeks, because one’s need, these contents.
Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/732
ISSN 1514-8327 (impreso)
ISSN 1851-1740 (electrónico)
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 732.oai

Cita bibliográfica:

Romanos de Tiratel, Susana; Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas-INIBI, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Puán 480, 4º piso, oficina 8. C1406CQJ Ciudad Autónoma de Buenos Aires (2011-06-01).  Reflexiones para construir un puente entre generaciones.  (info:eu-repo/semantics/article).  En: Información, cultura y sociedad; núm. 24 (2011); 7-14.  Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/732>