El impacto social de las instituciones de educación superior: un estudio de caso con la Universidad Complutense de Madrid


Social impact of higher education institutions: A case study of the Universidad Complutense de Madrid

Montesi, Michela; Grupo Politecom, Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Complutense de Madrid, España
Villaseñor Rodríguez, Isabel; Grupo Politecom, Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Complutense de Madrid, España

En:
Información, cultura y sociedad; núm. 39 (2018): Diciembre; 37-60
Editor:
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas
Fecha:
2018-10-30
Tipo de documento: 
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formato: 
application/pdf
Idioma: 
spa
Temas:
Impacto social; Instituciones de Educación Superior; Responsabilidad Social Universitaria; Evaluación de la Ciencia; Métricas alternativas; Estudio de caso
Temas 2:
Social impact; Higher Education Institutions; Social Responsibility of Universities; Science Assessment; Alternative Metrics; Case Study
Contenido: 
El presente trabajo pretende contribuir a una mejor determinación del desempeño social institucional a través del análisis de una caso concreto, el de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Para ese fin, se recabaron datos cualitativos a través de entrevistas sobre la autopercepción de la institución en referencia a su actuación social y, en clave comparativa con otras 20 instituciones internacionales, datos cuantitativos procedentes de la Web (misión social y tamaño del repositorio) y algunos medios sociales (Twitter, ResearchGate, YouTube). Los resultados reiteran la necesidad de aportar datos cuantitativos comparables para las tareas de evaluación del impacto social institucional.
Contenido 2: 
This article aims to improve the understanding and evaluation of social impact of higher education institutions by the analysis of a specific case, that of the Universidad Complutense de Madrid. We obtained qualitative data through interviews about the institution’s self-perception of its social performance, and, comparatively with 20 other institutions, quantitative data from the web (social mission and size of the institutional repository) and some social media (Twitter, ResearchGate, YouTube). Results corroborate the importance of quantitative comparable data in order to measure the social impact of higher education institutions.
Identificador(es):
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/4987
ISSN 1514-8327 (impreso)
ISSN 1851-1740 (electrónico)
Derechos:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).
Licencia de uso:
Licencia Creative Commons

Descargar texto: 4987.oai

Cita bibliográfica:

Montesi, Michela; Grupo Politecom, Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Complutense de Madrid, España ; Villaseñor Rodríguez, Isabel; Grupo Politecom, Facultad de Ciencias de la Documentación, Universidad Complutense de Madrid, España (2018-10-30).  El impacto social de las instituciones de educación superior: un estudio de caso con la Universidad Complutense de Madrid.  (info:eu-repo/semantics/article).  En: Información, cultura y sociedad; núm. 39 (2018): Diciembre; 37-60.  Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. [consultado:  ] Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires:  <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/4987>